Hányan ülnek a média nyakán?
A győri gyorsétterem előtt, a sétálóutcán, valamint a Széchenyi téren állítják fel asztalaikat a liberális fiatalok, elsősorban egyetemisták. Van köztük politológus-, szociológus-, jogász- és közgazdászhallgató. Saját meghatározásuk szerint minden akciójukkal, rendezvényükkel párbeszédet kezdeményeznek a hazai liberalizmus újragondolásáért, hogy segítsenek új lendületet adni a szabadság és tolerancia eszméjének.
- Készségesek az emberek, szívesen beszélgetnek, de sokan félnek megadni az adataikat az aláíráshoz – osztja meg tapasztalatait Szalai Máté, az egyesület elnöke.
- Magyarországon előbb-utóbb minden adat a pártokhoz kerül – magyarázza lemondóan egy idősebb férfi, hogy miért nem adja nevét a kezdeményezéshez. Hozzáteszi: pedig maguknak igazuk van, a közszolgálat nyakán a politika ül, a magánlapokén meg a tőke.
- Kinek hisz? - kérdezem tőle.
- Én, uram? Ebben a világban? Már jómagamnak sem. Pedig az én nyakamon az unokámon kívül nem ül senki.
A médiapluralizmusért indított európai civil kampánnyal azt szeretnék elérni, hogy a tulajdonjog koncentrációját hatékonyan megakadályozó jogszabályok szülessenek a média és a reklám területén, s a sajtó szabadságának feltételeit politikai hatalomtól garantáltan független felügyeleti szervek ellenőrizhessék.
- Adjon csak egy tollat, aláírom én – ajánlkozik egy korosabb hölgy. - De azért is harcoljanak, hogy ne legyen reklám a tévéműsorok közben.
- A lányom pedagógus, a végén még kirúgják az állásából, ha az anyja összevissza aláírogat – hárít egy kutyáját sétáltató asszony.
Fiatalokat szólítanak meg, kiderül, hogy győri egyetemisták. Végighallgatják az aktivistákat.
- Jogos – bólogatnak, aztán előszedik a személyi igazolványukat, s már csatlakoznak is a mozgalomhoz.
- Hagyjanak engem békén a médiával, minden műsorban csak dugnak – rázza le a liberálisokat egy mogorva férfi.
A megszólítottak többsége valóban szívesen beszél. Sokan köznapi panaszaikat sorolják, a médiával kapcsolatban a valóságshow-műsorokat kifogásolják – de nézik -, a közszolgálati tévét és rádiót pedig elfogultsága miatt szidják.
- A politikai műsoraik nézhetetlenek, hallgathatatlanok és szánalmasak – summázza egy fiatal mérnök. – Legalább ügyesebben hazudnának, de már a látszatra sem ügyelnek.
- Itt lehet a rezsicsökkentést aláírni? – kérdezi egy jól öltözött férfi.
- Azt itt nem – felelik neki.
- Az jó, mert azt már aláírtam. Most olyan helyet keresek, ahol a béremelésért gyűjtik az aláírásokat.
Harmincas pár érkezik, két kisgyerekkel.
- Nem lenne jó, ha ide is beköszönne Berlusconi világa – indokolják, miért csatlakoznak az Európai Polgári Kezdeményezéshez, melyről egyébként eddig nem hallottak. Nem kérdezik tőlük, de fogadkoznak, hogy jövőre elmennek szavazni, pedig eddig csak egyszer voltak.
- Nézzék, én aláírom, ha megígérik, hogy legközelebb a devizahitelesekért is aláírásokat gyűjtenek – alkudozik egy hölgy.
- A csatlakozók átlagéletkora negyven év lehet – tájékoztat Kálóczi Krisztián, a Life alelnöke, politológia szakos hallgató. - Nincs jellemző korcsoport.
Az Európai Polgári Kezdeményezés egymillió támogatót akar maga mellé állítani a sokszínű médiáért. Magyarországtól 16 ezer 500 aláírást kértek a civilektől, tudom meg Szalai Mátétól.
- Győrben eddig mennyit sikerült összegyűjteni?
- Pár óra alatt százhetvennél tartunk.
- Sok a szkeptikus ember. Azt mondják: mindegy, hogy ki, mit mond és mit ír alá, úgyis az lesz, amit a hatalom akar – idézi a véleményeket Szalai Ervin, a Life aktivistája.
Mihalovits Ervin, a másik alelnök középidős hölgyet győzköd, nem is sikertelenül. Európai példákat mond, s Berlusconi neve hallatára a járókelő – egy multicég középvezetője – tollat ragad.
- Egy ilyen bohóc ne lehessen példa Magyarországon se a fociban, se a politikában, se a médiában. Tiltakozni kell az ő világa ellen, ha még nem késő.
- Büszke vagyok magukra, de én nem írok alá semmit – egy nyugdíjaskorú pár férfitagja mondja ezt. - Öreg vagyok már ahhoz, hogy meghurcoljanak. A médiában meg tessenek válogatni, mert azért van még, ami olvasható vagy nézhető.
Pár másodperc után hozzáfűzi:
- Még van.
A kampányban a Life partnere a Magyarországi Európa Társaság, a Mérték Médiaelemző Műhely, a Milla, a Délkelet-európai Médiaközpontok Hálózata, a CivilMédia, az Európai Újságírók Szövetségének magyar tagozata és a Magyar Újságírók Országos Szövetsége.
A liberálisok a fővárosban, Szegeden és Debrecenben is gyűjtenek majd aláírásokat. A kezdeményezéshez on-line is csarlakozni lehet a www.mediainitiative.eu/hu/ honlapon.