A blokádtól sem riadnak vissza a taxisok
Mintegy kétszáz, különféle személyfuvarozó céghez tartozó sofőr gyülekezett hétfőn a Hősök terén, ahol járműveik többségét otthagyták, majd az Andrássy úton egy koporsót cipelve elindultak a Kodály köröndre, hogy ott jelképesen eltemessék harminc éves múltra visszatekintő hivatásukat.
A menet elején egy fekete lepellel letakart koporsót vitt hat feketébe öltözött taxis a vállán, arcuk elé Komáromi Endrének, a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Nonprofit Kft. ügyvezetőjének a fotóját tették. A koporsó mögött - amelyre azt írták, "Budapesti Magántaxi, élt 30 évet" - tucatnyi autót toltak a megmozdulás résztvevői, így demonstrálva, hogy a legújabb rendelkezések szerint jelenlegi járműveik alkalmatlanná válnak a személyi fuvarozásra.
Néhány járműre transzparenseket tettek és fekete lufikat aggattak, s a kocsikat nők és gyermekek is tolták, tudatván, sok esetben az autó egy öt-hattagú család mindennapi megélhetését biztosítja.
A Kodály köröndnél a megmozdulás szervezői egy teherautó platójáról kollégáikhoz szólva azt mondták, most eltemetik múltjukat, jövőjüket, autóikat és egzisztenciájukat. Mindezt demonstrálva két, "Taxibontó konténer - BKK" feliratú tábla között áttolták az autóikat.
Ismertették a járművek műszaki adatait, amelyek szerint azok a legújabb rendelkezések szerint azért nem lennének alkalmasak személyszállításra, mert az életkoruk meghaladja a tíz évet, a motorjuk lökettérfogata az előírt 1600 köbcentiméternél kisebb, teljesítményük nem éri el a meghatározott kilowattszámot, esetleg az előírtnál kisebb a gépkocsik csomagtartója.
Farkas Zsolt, a TGFSZ elnöke az MTI-nek azt mondta: már egy évvel ezelőtt petícióban követelték a főváros és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetőitől, hogy hatóságilag rögzített árat, vagyis fix tarifát vezessenek be minden taxitársaságnál, szabályozzák a taxisok jelenleg több mint hatezres létszámát és vezessék be a taxisokat ellenőrző rendszert.
Hozzátette: 6221 jármű rendelkezik taxiengedéllyel, ezekkel az autókkal csaknem nyolcezer ember dolgozik, és a gépkocsiknak 328 taxiállomás 1400 férőhelyén kellene osztozniuk. Hozzáfűzte, Komáromi Endre, a taxidrosztokat üzemeltető kft. vezetője ötszáz új férőhelyet ígért egy évvel ezelőtt, amikor átvette petíciójukat a Városháza előtt, de ez nem teljesült.
A demonstráció résztvevői kilátásba helyezték azt is, hogy amennyiben követeléseiknek nem tesznek eleget, az 1990. októberi taxisblokádjához hasonló megmozdulást szerveznek.
A taxistüntetésen a Főtaxinak mindössze egyetlen autója vett részt. A társaság szóvivője, Vizy András az MTI-nek azt mondta: a BKK taxiszolgáltatásokra vonatkozó egységesítésének néhány pontjával a Főtaxi sem ért egyet.
Ugyanakkor hozzátette, meggyőződésük, hogy a taxisok helyzetének békés és minden érdekelt fél számára elfogadható rendezése nem utcai megmozdulásokkal, hanem jól előkészített, többoldalú egyeztető tárgyalásokkal érhető el.
Dudás Zoltán, a Főtaxi igazgatója korábban, még a demonstráció előtti napokban az MTI-nek úgy fogalmazott, szervezetileg nem támogatták a megmozdulást, de jelezte, minden fuvarozójuk magánvállalkozó, így nem tilthatják meg számukra, hogy részt vegyenek a tüntetésén.
A demonstráció után a taxisok gyalogosan tértek vissza a Hősök terére, majd a több mint kétszáz, ötös oszlopba felsorakozott gépkocsi kisebb forgalmi akadályt képezve elhagyta a helyszínt.