Gyönyörű szemétlift, sötét alagút: késik a 2-es villamos?
Használatra készen várja a kukásautókat a Budapesti Corvinus Egyetem főépületének bejárata előtt álló vadonatúj szemétlift. A szerkezet átadásának időpontja ugyanakkor bizonytalan az egyetem fellépése miatt. A konfliktusos múltú üvegépület a Vásárcsarnok hulladékának tárolására és elszállítására szolgál.
A 4-es metró építéséhez kapcsolódó Fővám tér területrendezési tervében szerepel a 2-es villamos föld alá vezetése. A tervezett útvonal éppen elvágja a csarnok eddigi szemétszállításra használt alagútját, ezt a problémát a mostanra elkészült szemétlifttel kívánták orvosolni. Az egyetem hallgatói önkormányzata - a bűzre, elszaporodó rovarokra és infrastrukturális problémákra hivatkozva - elfogadhatatlannak találta a döntést, és decemberben tüntetéseket szervezett - az akkor már javában folyó - építkezés megakadályozása érdekében. Az egyiken Mészáros Tamás rektor is fölszólalt a lift ellen.
Ezután decemberben és januárban is asztalhoz ültek az érintettek (a DBR Metró, a Fővárosi Önkormányzat Csarnok és Piac Igazgatósága, a Corvinus Egyetem, a tervező és a mérnökcég). A megbeszéléseken kiderült, a villamost mégis lehet úgy közlekedtetni, hogy elkerülje a vásárcsarnok egykori hulladékszállító alagútját. A tervező fizikailag megvalósíthatónak tartotta azt az elképzelést, miszerint a pályát a szabványban megengedett határértékig megemelve az alagútban maradjon egy 1,9 méteres belmagasságú folyosó, ami elegendő ahhoz, hogy a jelenlegi rendben történjen a szemét kiszállítása a Duna irányába.
Az egyetem ígéretet kapott a metrótól: a villamos pályáját módosítják, és a szemétliftet a változtatás megvalósításáig és utána csak különleges esetben, például árvíz esetén használják majd. (A sokmilliós beruházásnak így adván valami értelmet.) A lift ellen hevesen tiltakozó hallgatói önkormányzat elfogadta a kompromisszumos megoldást, bár semmilyen garanciát nem kapott rá, hogy megvalósul. (Februárban azért nem kívántak lapunknak nyilatkozni a megbeszélésekről, mert nem akartak rontani tárgyalási pozíciójukon.)
Időközben az egyetem kezdeményezésére a Fővárosi Főügyészség óvást nyújtott be a liftház építésével kapcsolatban, ezért a Közigazgatási Hivatal április 1-jével felfüggesztette az építési engedélyt. Most a minisztérium döntésére várnak, ami akár hónapokig is várathat magára. Az eredeti tervek szerint már meg kellett volna indítani a lift használatbavételi eljárását, de építési engedély nélkül ezt nem teheti meg a megbízó. A liftet tehát egyelőre nem használhatják, az alagutat pedig nem vághatják át. E nélkül a villamosvonal építését sem folytathatják. Veszélybe került az új pálya október 30-ra tervezett átadása.
A 150 millió forintból megvalósult lift tehát gyakorlatilag kész, de üzembe nem állítható. S ha végül módosítják a villamos pályáját, akkor esetleg évek is eltelnek, mire olyan árvíz lesz, hogy szükség lesz rá.
A szemétliftet ellenző hallgatók ugyanakkor kitalálták, hogyan hasznosíthatják az építkezést; különféle programok plakátjaival aggatták tele a terület körbekerítésére szolgáló rácsokat.