Gripen-ügy: meg kellett tanítani, hogy ne üljenek Trabantból Mercedesbe

Újabb feltáró és a brit BAE hadiipari cég korrupciógyanús ügyeinek részleteit érintő adatokat közöl az osztrák Profil című hetilap következő, hétfőn megjelenő száma – értesült a Népszabadság. A külpolitikai rovat vezető munkatársa, Martin Staudinger jegyzi azt a cikket, amely ismét forrásként idézi többek közt annak a Mark Cliffnek a brit korrupcióellenes hivatalban tett tanúvallomását, aki a korrupciós botrány egyik főszereplőjének, a néhai Timothy Landonnak volt az egyik pénzügyi tanácsadója.

Utóbbi pedig az a dandártábornok, aki a nemrég ismét büntetőeljárás alá vont Alfons Mensdorff-Pouilly gróf unokatestvérének a férjeként közvetlen rálátással és részvétellel bírt a vitatott tranzakciókban. Az osztrák újságíró legújabb cikkében – számos, a magyar Gripen-beszerzést nem érintő esemény mellett – most többek közt olyan 2001-es találkozóról is beszámol Cliff tanúvallomására alapozva, amelynek keretében egy jordániai számlára utalandó több millió dolláros összeg kapcsán is felmerült „egy bizonyos Simon Carr” neve is. Neki Magyarországon kívül kellett találkoznia egy ismeretlen személlyel, hogy a „kötelezettségvállalás természetét” tisztázzák.

Az, hogy jelentős összegeket utaltak át különböző számlákra, méghozzá jóval a beszerzésekről szóló szerződések megkötése előtt, a tanúskodó Cliff szerint egyértelműen bizonyítja: „a BAE fizetett a megállapodásért”. Hozzá kell tenni, hogy a férfi azt is leszögezi: nem tudja, hogy a hivatkozott utalás végül megtörtént-e, és nem emlékszik rá, hogy Landon bármelyik cégén keresztül ment volna hasonló tranzakció. Azt azonban az írásos feljegyzései alapján egyértelműen állította: a BAE emberei konkrét kifizetésekről egyeztettek, és a hadiipari cég képviselői pontosan tisztában voltak azzal, hogy Mensdorff-Pouilly grófon kívüli személyek is kapnak a pénzből.

Az osztrák újságíró által idézett tanúvallomásban további érdekesség, hogy Cliff elmondása szerint azokat, akiknek fizettek, „meg kellett tanítani” arra, hogy „ha Trabanttal jártak eddig, ne vegyenek azonnal Mercedest”. Hangsúlyozta, hogy szerinte ezek az érintettek mind bizonyosan részesei voltak a repülőbeszerzések előkészítési és döntési folyamatának. „Magyar és cseh embereknek tűntek, de nem ismertem a pontos származásukat. Nem is akartam tudni, honnan valók, mert ha tudtam volna, ráadásul azt is, hogy a hatalom képviselői, akkor még elviselhetetlenebb lett volna az egész helyzet” – mondta vallomásában a botrányfőszereplő Landon tanácsadója.

A hozzáférhető iratok szerint a férfi beszámolt egy a Heathrow Business Centre-ben létrejött találkozóról is a „Gróf” és több BAE-képviselő, illetve Timothy Landon egy másik munkatársa között. A vallomás szerint itt egy nyolcmillió dolláros átutalásról beszéltek a Prefinor nevű cégen keresztül (ez Mensdorff-Pouilly és Landon egyik Virgin-szigeteki offshore cége), amely a magyar vadászgépbeszerzés előmozdításával volt kapcsolatos. Mensdorff-Pouilly ezen a megbeszélésen állítólag kijelentette: komoly szerepe volt abban, hogy felismerjék, a magyarok inkább lízingelnének, mintsem vásárolnának. Ezen a találkozón esett szó a vallomás szerint arról is, hogy miután bérleti szerződéskötésről lesz szó, így a Prefinornak (vagy Mensdorff-Pouillyéknak) a „sikerdíja” is sokkal kevesebb lesz, hiszen a lízingdíj egy százaléka kevesebb, mint a teljes vételáré.

Szintén a vallomás említi meg, hogy miután a magyarok felé is voltak „kifizetések”, mindenképpen tárgyalni kell még a BAE-vel a részesedést illetően, nehogy a végén a „Grófék” érdemi bevétel nélkül maradjanak. Egy későbbi vallomásrészlet egyébként arról számol be: a Prefinor sikerdíját végül sikerült öt százalékra feltornászni. „Háromszáz és ötszázezer dollár közötti összeget kellett szétosztania két csoportnak Csehországban és Magyarországon (…) Szerintem ez összefüggésben volt a magyar szerződéskötéssel” – idézi Mark Cliff tanúvallomását a Profil. Az osztrák cikk megjegyzi még, hogy amikor Timothy Landon dandártábornok öt évvel ezelőtt rákban meghalt, a munkatársai egyetlen iratot sem találtak az irodájában.

Váratlan húzás

A svéd vadászrepülők beszerzéséről Magyarországon még az első Orbán-kormány döntött, annak ellenére, hogy a harcászati szakma szerint az amerikai F–16-osok vásárlása lett volna indokolt és kézenfekvő, esetleg az orosz államadósság ellenében kapott MiG–29-esek hadrendben tartása és korszerűsítése. A Gripen-beszerzés azután vált (ismét) politikai témává, hogy négy éve a svéd közszolgálati csatorna egy riportfilmben azt állította: a magyar és a cseh Saab-megrendeléseknél (ez a Gripen gyártó cége) korrupciógyanú merült fel. Az ügyben azóta Ausztriában, Svédországban, az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is nyomozás indult.

Utóbbi esetekben két éve vádalku született, amelynek értelmében a nyomozást hirtelen lezárták, a Gripenek értékesítését végző BAE Systems pedig Nagy-Britanniában 30 millió, Amerikában 255 millió font pénzbírságot fizetett. Az ügy Ausztriában még zajlik, Mensdorff-Pouilly gróf decemberben áll bíróság elé pénzmosás és hamis tanúzás vádjában. A Profil című osztrák hetilap már közölt összeállítást arról, hogy a birtokukban lévő adatok szerint 180 millió schilling (mai árakon 13 millió euró) volt az összeg, amelyet öt magyar személy kapott megvesztegetés gyanánt a lízingüzlet előmozdítására. (Sz. T. L.)

Vadai-jelentés: azonnali nyilvánosságot követelnek, de nem tudni, hová lett az egyetlen példány

Az LMP a Gripen-beszerzést vizsgáló bizottsági jelentés mielőbbi közzétételét követeli. Dorosz Dávid, a párt szakpolitikusa gennyes sebnek nevezte az ügyet, hangsúlyozva: a jelentést nyilvánosságra kell hozni, hogy az állampolgárok megtudják, kik és milyen okokból döntöttek a vadászgépek beszerzéséről. Az LMP azt is kezdeményezni fogja, hogy a Legfőbb Ügyészség vizsgálja meg, milyen magyar vonatkozásai vannak a Gripenek eladását övező, több országot is érintő nyomozásnak – tette hozzá. Vadai Ágnes volt honvédelmi államtitkár vezette azt a kormányzati vizsgálóbizottságot, amely a 2001-es beszerzés körülményeit tárta fel.

A Népszabadság korábban már szerette volna megtudni, jelenleg hol és kinél van a Vadai-jelentés. Hiába kerestük meg azonban annak idején a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumot, a szaktárca csak annyit közölt: a dokumentum nincs a birtokukban, és nem is terveznek a Gripen-ügyben semmilyen lépést. Felkerestük korábban a Honvédelmi Minisztériumot is, de a tárcánál itt is azt mondták: nem tudják, hol van a Vadai-jelentés, az átadás-átvételkor ők ezt nem kapták meg. A Belügyminisztériumtól pedig azóta sem kaptunk választ ezzel kapcsolatos megkeresésünkre.

A Vadai-jelentés egy példányban készült, másolat nincs róla. „Nagyon szomorú lennék, ha elhagyták volna valahol, ez ugyanis súlyos államtitkokat tartalmaz” – mondta lapunknak Vadai Ágnes. Az azóta a Demokratikus Koalícióban politizáló volt államtitkár hozzátette: ha tényleg tisztán akar látni a közvélemény ebben az ügyben, úgy érdemes lenne ennek az anyagnak a nyilvánosságra hozatalát felülvizsgálni, ahogyan sokatmondó lenne, ha a kormány hozzájárulna a 2001-es Gripen-szerződés eredeti, angol verziójának megismeréséhez is.

„Álláspontom szerint már a jelentés alapján vizsgálatot kellett volna indítania az ügyészségnek a beszerzés körülményeit illetően” – tette hozzá Vadai Ágnes, hangsúlyozva: az általa vezetett vizsgálóbizottság titkosított jelentésének egy példányát az átadás-átvétel idején megküldték a miniszterelnöknek, Orbán Viktornak. Korábban a Népszabadság derítette fel, hogy a brit korrupcióellenes hivatal jogsegély keretében bizonyos adatokat kapott a magyar Legfőbb Ügyészségtől az úgynevezett Gripen-ügyben, de annak tartalmát egyik fél sem fedte fel. A magyar vádhatóság szerint semmi olyat nem kértek a britek, amely magyar érintettséget és vizsgálat elindítását indukálta volna. (Munkatársunktól)

Gripen vadászgépek a kecskeméti katonai repülőtéren
Gripen vadászgépek a kecskeméti katonai repülőtéren
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.