Fővárosi civilek: érdekből házassági ajánlat
A hosszú nevű jogszabály („A Fővárosi Önkormányzat és a fővárosi civil szervezetek kapcsolatrendszerének egyes kérdéseiről, pályázati rendszeréről") az önkormányzatot és a Főpolgármesteri Hivatalt szabályozza, nem a civil szervezeteket, hiszen azt nem is tehetné. A közgyűlés már 2002 júniusában a Scottish Compact (Skót Egyezmény) mintájára megállapodást szeretett volna kötni a civilekkel való együttműködés intézményes kereteiről - ez akkor még korai volt, idegenkedtek tőle a szervezetek, mert hatékonyabbnak találták a politikai lobbicsoportok igénybe vételét akkor is, amikor pedig közszolgáltatási szerződés keretében állami feladatokat (például hajléktalan-ellátást vagy speciális oktatást) vállaltak át a fővárostól.
Most a rendelet olyan feltételeket biztosít, (konzultációs testületek létrehozása, internetes véleményezés), hogy a civil hang megjelenhessen a Fővárosi Önkormányzat jogalkotási terveiben és döntéseiben.
A főváros a nyilvánosság számára is elérhetővé tette a a civil szervezetekkel kapcsolatos támogatások paramétereit. A cél, hogy átláthatóvá tegyék a civileknek átadott pénzek sorsát. A pontos számadatok mellett föltüntetik, hogy ki, mikor, mennyi támogatást kapott, ki ítélte oda a támogatást, s ki az adott civil szervezet elérhető vezetője, képviselője.
A civil szervezetekkel való hivatali együttműködést azért szeretnék szabályozni, és ebbe bele kell érteni a pályázatok egységes arculatának kialakítását is, hogy a jól működő szervezetek könnyebben juthassanak információkhoz, netán támogatásokhoz. Az is cél, hogy elzárják az utat a nem létező szervezetek előtt. Jelenleg több mint 1500 szervezet precíz adatai találhatók meg a fővárosi civil adattárban - a becslések szerint 18 ezer van, melynek egyharmada működik is.
- Évek óta azon fáradozunk - felelte kérdéseinkre Egerfai József civil tanácsnok -, hogy éljen a kapcsolat a civilek és a főváros között, ismerjük a véleményeket, ugyanakkor segítsünk a pályázatok elkészítésében, engedjük használni információs adatbázisunkat, és tanácsokat is adjunk. Miután az elmúlt év végén megszületett a Civil Rendelet, azt kell mondjam, nem volt hiába való a fáradozásunk. Ebben például végre pontosítottuk a Közszolgáltatói Szerződés fogalmát, mely tartalmazza, hogyan lehet valamely önkormányzati feladatot átadni civil szervezeteknek. Szükséges például az „előélet", hiszen az önkormányzat tartós elkötelezettséget vállal arra, hogy az állami támogatásokat továbbadja. Hasonlóan tisztább viszonyokat kell teremteni a támogatási szerződések és a pályázati támogatások terén is. Ezen túl egységes formában jelenik meg valamennyi kiírás és pályázat, mindenki könnyebben eligazodhat a rendszerben. Ráadásul a civil adattárban azonosítóval rendelkező szervezetnek a jövőben nem kellene papírkötegeket másolgatnia (cégbírósági bejegyzés, közhasznúsági jelentés stb.), elég hivatkoznia a bejegyzési azonosítóra, így sokkal több energia marad a pályázati program szakmai megfogalmazására.
(Az alábbiakban közöljük azt a listát, amely a 2008-as pályázati támogatások adatait tartalmazza.)