Ismét olcsón adnák a leselejtezett főtávos autókat
Dörzsölhetik a tenyerüket az autókereskedők: a XII. kerület korábbi fideszes polgármestere, Tarlós István egykori tanácsadója, Mitnyan György vezette Főtáv Zrt. újabb 50 gépkocsi eladását tervezi. Az első körben értékesített 51 haszongépjárművön pedig nem a fővárosi cég nyert, hanem a járművek darabját 40 és 700 ezer forint közötti áron felvásárló Rácz Kelet-Pest Kft.
Az egyik 40 ezer forintért megvett 13 éves Ford Transitot – mint arról a Bors írt korábban – kicsivel később 1,49 millióért hirdette meg a kereskedő. A távhő cég arra hivatkozott, hogy az autókat csomagáron értékesítette, az említett járműnek sérült volt a karosszériája és kopottak a fékbetétjei. A rendőrség hűtlen kezelés gyanúja miatt nyomozást indított, a fővárosi önkormányzat belső vizsgálatot rendelt el.
A Népszabadság birtokába került ellenőri jelentés több szabálytalanságot és furcsaságot tárt fel. A cég nem követte a szabályzatban rögzített eljárásrendet, nem korrigálta a járművek értékét sem a nyilvántartásokban, sem az elszámolásokban.
Az igazságügyi szakértőt pedig csak azt követően bízta meg az értékbecsléssel, hogy beérkezett a Főtáv Zrt. által megkeresett három kereskedő ajánlata. A szakértő ezt követően a Főtáv szervizének állapotfelmérésére alapozva állapította meg a csomag értékesítési árát 10,43 millió forintban. Ez az ellenőri jelentés szerint elmaradt a piaci ártól és a nyilvántartási értéktől, de még a kereskedői ajánlattól is. A cég végül a legmagasabb árat ajánló kereskedőnek adta el az autókat.
Csakhogy a szabályzat szerint a nyilvántartás kori áron kellett volna meghirdetni az eszközöket, ettől csak a Főtáv hasznosítási bizottsága térhetett volna el. Jelen esetben viszont a gépjárművek értékesítése a korábbi XII. kerületi fideszes polgármester, a Főtáv-vezérigazgatóvá 2014 decemberében kinevezett Mitnyan György felelősségi körébe került. Ő határozta meg az értékesítés és az árképzés módját. A vezérigazgató előbb bekért három ajánlatot, majd ezek értékelésére kért fel egy szakértőt. Szerződést nem kötöttek vele, megbízása vezérigazgatói engedély alapján történt. A szakértői véleményben sem a járművek piaci ára, sem a szerviz által kalkulált javítási költség nem szerepelt. Az ellenőri jelentés szerint így a cég pénzügyi mérlegének hihetősége is megkérdőjelezhető.