Fónagy: a maradék MÁV-vagyont is eladnák
A Magyar Nemzetben most megjelent, a MÁV további feldarabolására és vagyonértékesítésére vonatkozó információkat a Népszabadság június 6-i számában közölte először a Darabolás előtt a MÁV című cikkében, míg a regionális közösségi közlekedés (benne a vonatközlekedés) átalakításáról szóló elképzelésekről január 8-i, Liberót kap a személyszállítás? című írásában ismertette.
Fónagy János szerint rendkívül cinikus az a szándék, hogy a MÁV vagyonának eladásából akarják fedezni azt a jelenlegi hiteltartozást, amely úgy keletkezett, hogy 2003 és 2006 között a kormány a vasúti személyszállítás közszolgáltatási költségtérítését nem, vagy csak részben fizette meg a MÁV-nak és ezzel hitelfelvételre szorította rá a vasúttársaságot. "Minden áruba bocsátás (...) mellett év végére megint 80 milliárd, vagy azt meghaladó vesztesége lesz a MÁV-nak" - tette hozzá az ellenzéki képviselő.
Mint mondta, vélhetően nagyon sürgős a kormány számára ez a lépés, hiszen a tulajdonosi döntést szeptember 30-ig meg akarják hozni, a tervezett intézkedéseket pedig 2010. január 1-jével végre kívánják hajtani.
Fónagy János miután ismertette a lapban megjelenteket, az említett regionális szolgáltatókkal kapcsolatban közölte: az integrált szolgáltató társaságokban zömmel és alapvetően az önkormányzatok lennének benne.
Véleménye szerint "jó esetben megalapozatlan, rosszabb esetben egy rosszhiszemű, álszent megoldás", hogy még az alapfeladataik ellátására is képtelen önkormányzatok nyakába akarják varrni a vasúti személyszállítási kötelezettséget is.
Az ingatlaneladásokkal összefüggésben arról szólt, hogy az ilyen "rapid szétszórást semmi sem indokolja". Végül a gépészeti ágazat tervezett eladásáról azt mondta, hogy munkahelyek ezreit veszélyezteti, és a vasúti alapfeladatok ellátását is kockáztatja. A fideszes politikus szerint az előterjesztés jelentős károkat okozna.