Tarlós újratárgyalna az Alstommal

Tarlós István és csapata új tárgyalásokra hívta az Alstom vezetőségét. A hír aligha meglepő annak fényében, hogy szerdán hirdetnek ítéletet a bankgarancia ügyében indított perben. De nagyon is meglepő a korábbi nyilatkozatok ismeretében. A főpolgármester mindeddig azon a véleményen volt, hogy nincs miről tárgyalni, amíg nincs meg a vasúthatósági engedély. S engedély továbbra sincs.

Még egy lehetőséget ad az Alstomnak Budapest városvezetése, mielőtt kiírnák az új metrótendert. Bár a Magyar Nemzet szerint ez  független attól, hogy a hét közepén francia bíróság dönt a felmondott metrókocsi-szerződés bankgaranciája ügyében, az időpont egybeesés mégis árulkodó.

Tarlós István főpolgármester a városházára hívta a francia cég vezetőjét. S egész héten hajlandó várakozni. Elutasítás esetén valószínűleg új tendert hirdetnek, hiszen nincs mire várni. A fideszes városvezetés egyébként afelől sem hagyott kétséget, hogy ebben az esetben a magyar igazságszolgáltatás elé kerül a metrókocsi-szerződés ügye. A Budapesti Közlekedési Központot (BKK) vezető Vitézy Dávid egykori szervezetete, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) már tavaly decemberben a felelősök megnevezését sürgette az MSZP felelősségét emlegetve. S közben a Nemzeti Nyomozó Iroda ismeretlen tette ellen nyomoz és Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos az ügy felderítését ígérte.

Mint ismeretes, az Alstom azután indított pert, hogy a BKV felmondta a 2006-ban kötött 215 millió eurós metrószerelvény-szállítási szerződést, majd le kívánta hívni a tízszázalékos bankgaranciát. (Ezenfelül előkészületeket tett az előlegként kifizetett 108 millió euró visszafizettetésére, valamint a kötbér és kárigény behajtására.) Az Alstom tavaly decemberben első fokon pert nyert Nanterre-ben. A jelenleg folyó másodfokú eljárásban június 8-án dönt a versailles-i bíróság.

A játszma valójában az önkormányzati választások után kezdődött. 

Kocsis István BKV-vezérigazgató október 20-án mondta fel az Alstom vállalatcsoporthoz tartozó Budapest Metropolis Konzorciummal az M2 és az M4 metrószerelvényeinek szállítási szerződését. A francia szállító ugyanis másodszorra is elbukott a magyar hatósági vizsgán, így a már legyártott metrókocsik nem állíthatók forgalomba Magyarországon. A BKV és vele együtt az új fideszes városvezetés többször is hangoztatta, hogy azért kényszerültek a szerződés felmondására, mert a szállító nem tett meg minden tőle elvárhatót a teljesítés érdekében. A szerződésbontást magyarázó közös levelükben külön hangsúlyozták, hogy valamennyi szerződésben rögzített és egyéb polgári jogi igényt érvényesíteni kívánnak. Ám alig két nap múlva Tarlós István főpolgármester már a megegyezés lehetőségéről beszélt.

A váratlan enyhülést többen a BKV irgalmatlan adósságállományával, az uniós támogatás elvesztésének - új tender okozta csúszás miatti - lehetőségével, nos és az Alstommal való szakítás okozta jogi bonyodalmakkal magyarázták. Az Alstom ugyanis rögtön jelezte, hogy a felmondást nem tartják jogszerűnek. S egyúttal újfent elismételték korábbi állításukat: az új metrószerelvények a legszigorúbb uniós és nemzetközi biztonsági előírásokat is teljesítik.

Az Alstom mindenesetre sebtiben ideküldte kereskedelmi vezérigazgatóját, Thierry Best-t, aki félreértésekkel magyarázta a hatósági fiaskót. Ugyanakkor kijelentette: nem azért gyártották le a szerelvényeket, hogy azok múzeumban kössenek ki. A cégvezető biztos volt abban, hogy Budapestnek szüksége van az általuk gyártott metrókocsikra. S lehet, hogy igaza van.

Bár György István főpolgármester-helyettes az önkormányzati választások után néhány nappal bejelentette: a beruházás időre történő befejezése érdekében mihamarabb új tendert írnak ki. De nem tették meg. Néhány hónap múltán Tarlós István is megismételte a kijelentést a per második fordulójának gyászos meghallgatása  után. A mellette álló Vitázy Dávid és Kocsis István buzgón bólogatott. Azután lehet, hogy valaki szólt nekik, hogy olvassák már el a BKV tavaly nyári – a szerződésbontás hatásait vizsgáló – elemzését, amelyben kifejtik, hogy egy új tender kiírása után legkorábban 63 hónap múlva közlekedhetnek új szerelvények az M2-es vonalon, míg az M4-es kocsijait legfeljebb 58 hónap múlva állíthatják sínre. Ez aligha fér bele az uniós támogatás 2015-ös határidejébe. Ráadásul az is elfőfordulhat, hogy a BKV-nak ki kell fizetnie a teljes szállítási árat, sőt károkozás miatt még csaknem ugyanennyit. Nem is szólva a most folyó bankgarancia-per költségeiről.

Az Alstom közleményben tudatta, hogy a cég vezetői kézhez kapták Tarlós IStván levelét és készek tárgyalni a folytatásról. A hivatalos választ a lehető legrövidebb időn belül megküldik.

 

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.