Feljelentés mosakodásból?

Közérdekű üzem megzavarásának gyanújával indított vizsgálatot a rendőrség amiatt, hogy nyolc hete a pécsi buszok tömeges leállása nyomán csaknem megbénult a tömegközlekedés a baranyai megyeszékhelyen. A sofőrök szerint a város és a cég vezetői a feljelentéssel önmagukat igyekeznek tisztára mosni.

Múlt év december 21-én a Pécs tömegközlekedéséért felelős Tüke Busz Zrt. másfél száz járművéből mintegy 90 szervizben volt, ezért az említett nap reggelén a nyugodt utasforgalomhoz szükséges 125 busz alig fele indult útnak a baranyai megyeszékhelyen. A közlekedési káoszt előidéző tömeges leállásnak az volt az oka, hogy előző napon a sofőrök a szokásosnál lényegesen több járművet küldtek szervizbe. A sofőrök döntésében – mint arról írtunk - szerepe volt a Tüke szakszervezeti vezetőjének, Hofekker Ferencnek, aki arra szólította fel munkatársait, hogy a továbbiakban csak biztonságos járművekkel vállalják a munkát.

A buszok tömeges szervizbe küldését Árki Sándor, a Tüke vezérigazgatója a béremelésért folytatott zsarolásnak, vadsztrájknak és puccsnak minősítette. Árki belső vizsgálatot indított a cégnél, és elbocsátotta Hofekker Ferencet. A vezérigazgató a rendőrségen is feljelentést tett, közérdekű üzem megzavarása bűncselekmény gyanújával. A Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság feljelentés-kiegészítést kért, s miután ezt megkapta, a napokban nyomozást indítottak. Gyanúsítottja – mint azt a főkapitányságon megtudtuk - nincs még az ügynek.

A buszok átlagéletkora 15 év
A buszok átlagéletkora 15 év

A történethez tartozik, hogy - a nyilatkozattól eltiltott, s ezért kérdéseinkre név nélkül válaszoló – sofőrök kivétel nélkül azt állítják: szó sem volt zsarolásról, sztrájkról és puccsról (hisz beérnék az államilag garantált, inflációt követő béremeléssel), egyszerűen csak elegük lett abból, hogy a Tüke nem képes kijavíttatni az elöregedett járművek utasokat veszélyeztető hibáit. A Tüke által használt járművek átlagéletkora 15,1 év, a legidősebb buszok pedig már 34 esztendősek. Új járművet a pécsi önkormányzat 2007 óta nem tudott venni a város tömegközlekedési cégének.

A Tükénél és jogelődjénél 18 éven át sofőrként szolgáló érdekképviseleti vezető, Hofekker Ferenc, miután értesült a nyomozásról, a következőképpen fogalmazott: - A város és a cég vezetői azért döntöttek úgy, hogy feljelentést tesznek, mert Pécs lakói előtt szeretnének kimosakodni saját bűneikből. Vagyis abból, hogy nem biztosítanak elég pénzt a buszok javítására, karbantartására, és a város nem képes arra, hogy lecserélje a már működésképtelen járműveket. Ezért az új buszok vásárlása helyett inkább megpróbálják befeketíteni a sofőröket.

Tudni kell, hogy a pécsi buszok állapota valóban kritikus. Az elmúlt évek szinte mindegyikében előfordult, hogy felgyulladt egy-egy busz Pécsen, januárban két csuklós jármű is kettészakadt. A sofőrök szerint a buszok olaj- és fagyállófolyása oly mértékű, hogy a környezetvédelmi hatóságok akár folyamatosan bírságolhatnák a céget. Öt éve folyik egy per, amelyben a bíróság nem tudja megállapítani, hogy egy busz azért szaladt-e fel a járdára és gázolt halálra egy asszonyt Pécsen, mert a sofőr hibázott, vagy a jármű motorjának felpörgése okozta a tragédiát. A bíróságon tizennégy sofőr tanúsította azt, hogy az ő buszuk motorja is időnként felpörög.

Januárban megpróbáltunk utánajárni, hogy mi volt a valós oka a decemberi buszleállásnak: sztrájk vagy a járművek hibái? Ezért engedélyt kértünk Árki Sándortól, hogy – egy független szakértővel – hadd ellenőrizzük, milyen hibákkal küldték a pécsi sofőrök december 20-án este a szervizbe járművüket. Az engedélyt azonban – bár azt semmilyen jogszabály nem tiltja – nem kaptuk meg, s ebből arra következtettünk, hogy a buszok valóban javításra szorultak, így sztrájkról szó sem lehetett. Az is megerősíti ezt a feltételezésünket, hogy információink szerint a Tüke által használt 150 járműből jelenleg is csak 110 képes szolgálatba állni, így a reggeli járatok tíz százaléka kimarad.

Megpróbáltuk az ügyben szóra bírni Pécs fideszes irányítóit és a Tüke vezérigazgatóját, ám ők elzárkóztak a nyilatkozattól.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.