Ez mire jó? Eltörlik a tranzit kamionforgalom gépjárműadóját

Az állam bevétele csökken, kiadásai nőnek, a magyar fuvarosok versenyelőnye megszűnik, és az egész ellentétes az uniós trenddel.

Magyarország ismét meglepi Európát: az országgyűlés előtt lévő adótörvény-javaslat eltörölné a nem uniós tagállamokból érkező tranzitforgalom gépjárműadóját. Az ötlet egyrészt ellentétes az uniós trenddel – mindenki a közutakat rongáló, a balesetek és a környezetszennyezés nagyobbik hányadáért felelős tranzit-teherforgalom megadóztatására törekszik –, másrészt pedig tönkretenné a kamionok vasúti utaztatását végző kombinált (Ro-La) fuvarozást.

A szóban forgó adót jelenleg olyan, nem EU-országokban bejegyzett járművek után kell fizetni, amelyekre nem vonatkozik az adómentes belépési, illetve áthaladási engedély Magyarországon. 2010-ben például csak a törökországi fuvarozók körülbelül 15 000 adóköteles engedélyt használtak fel, ami több mint egymilliárd forint államháztartási bevételt eredményezett. Továbbá az adókötelezettségnek köszönhetően sokan igénybe vették a Ro-La-t, mivel a vasúton áthaladó kamionok a nemzetközi rendelkezések szerint mentesülnek az adófizetés alól.

A törvényjavaslat elfogadása nyomán a Levegő Munkacsoport számításai szerint összességében évente több milliárd forinttal csökkennek majd az államháztartás bevételei, az állami kiadások pedig megnövekednek a fokozott útfenntartási, egészségügyi és egyéb költségek miatt. Várhatóan a hazai közúti fuvarozók is hátrányt szenvednek a külföldi versenytársaikkal szemben, hiszen nekik eddig relatív versenyelőnyt jelentett, hogy a keletről érkező szállítmányokat (szemben a török vagy ukrán konkurenciával) adómentesen továbbították Európa nyugati országaiba.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.