Elbocsátásokkal járhat a buszjáratok átszervezése
Egy európai uniós szabályozás miatt ettől az évtől nem láthatja el ugyanaz a cég a helyi és a helyközi szolgáltatást; a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntése értelmében a BKV belső szolgáltatónak minősül, ezért Budapesten kívül nem közlekedtethet járatokat – számol be a Hirado.hu.
Az új szabályok miatt májustól a fővárosi agglomerációs településekre közlekedő buszjáratokat vesz át a Volánbusz a BKV-tól. A változás több települést is érint: Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot.
A szakszervezeti vezető attól tart, hogy elbocsátásokhoz vezethet az átszervezés.
Nemes Gábor, az Egyesült Közlekedési Szakszervezet elnöke úgy fogalmazott, ha májustól elvileg egy új szolgáltató is megjelenik a piacon, és a minisztérium döntése is megvalósul, akkor akár egy autóbuszgarázs megszűnése is bekövetkezhet a fővárosban.
A Budapesti Közlekedési Központ szerint is elképzelhető, hogy lesz leépítés.
Somodi László, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgató-helyettese szerint, ha ezek a járatok teljes egészében átkerülnek a Volánbuszhoz, valamekkora elbocsátásra szükség lesz, de hogy ez néhány tucat embert vagy néhány száz embert jelent, az csak a tárgyalások folyamán dőlhet el.
A Volánnak a feladat ellátásához új járművekre lesz szüksége, ezért közbeszerzési eljárást írtak ki. Ez azonban csak az év második felében zárul le, addig buszokat bérelnek – még az is lehet, hogy részben a BKV-tól.
A HÉV-et a MÁV kaphatja meg
– Ahogy a BKV-s elővárosi buszok üzemeltetését a Volánra, a Budapest határát átlépő HÉV-ek működtetését a MÁV-ra kell bízni – közölte a Magyar Nemzettel Tarlós István főpolgármester, aki még a héten egyeztetést kezdeményez erről az illetékes miniszternél.
A főpolgármester úgy fogalmazott, a Budapest és Szentendre, Ráckeve, Gödöllő és Csömör között közlekedő HÉV-vonalak működtetése szintén állami feladat.
Amennyiben a hatályos személyszállítási törvény és az uniós előírások "belső szolgáltatónak" minősítik a BKV-t, akkor ez nemcsak az agglomerációs buszokra, hanem a kötött pályás járművekre, azaz a főváros közigazgatási határát átlépő HÉV-ekre is vonatkozik – érvelt Tarlós.
Arra a kérdésre, hogy ha a buszok a Volánhoz kerülnek, az érintett elővárosi vasútvonalakat a MÁV vegye-e át, a főpolgármester igennel válaszolt. Sajtóértesülések szerint a százezreket érintő közlekedési ügyről január végén tárgyalhat a Fővárosi Közgyűlés.