Éjféjtől újra gördül a vasutassztrájk
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke, Gaskó István utalt arra, hogy a sztrájkbizottság vasárnap értékelte a helyzetet, és döntött a vasutassztrájk folytatásának időpontjáról. A munkabeszüntetés hétfőn üzemkezdettől indul, melynek időpontja területenként eltérő, 0 és 6 óra között lehet. Eszerint tehát a határozatlan ideig tartó, úgynevezett gördülő sztrájk eltérő időpontokban kezdődhet. A munkabeszüntetéssel a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos kormányzati tervek és az ezzel járó elbocsátások ellen tiltakoznak - mondta sajtótájékoztatóján a szakszervezeti vezető.
A VDSZSZ elnöke kitért arra, hogy szombaton 18 óra után a MÁV-tól elektronikusan megkapták a jövő évi menetrend tervezetet, amelyhez mellékelték a felszámolandó vonalakat is, eszerint 30 vonalon szűnik meg a személyszállítás a decemberben életbe lépő menetrendben.
Paródiának nevezte, ahogyan a vasútvonalak bezárását kezeli a szaktárca. Tapasztalatuk szerint ahol a "pártember" erősen "odacsapott az asztalra", ott nincs vonalbezárás. A VDSZSZ visszautasítja, hogy "bratyi módon" döntsenek a vasutasok tízezreit, az utasok százezreit érintő vasúti közlekedésről.
Gaskó István utalt arra, hogy az autóbusz-közlekedésben is 4,5 milliárd forinttal kevesebb állami költségtérítést akar a kormány adni jövőre, ami 20-30 százalékos kapacitáscsökkenést jelenthet a Volán-társaságoknál. A vasútnál a 40 milliárd forint megvonás, a vonalbezárások a vasutas-munkahelyeket is veszélyeztetik. A pályavasútnál mintegy ötezer dolgozót, többségében forgalmi szolgálattevőket, váltókezelőket, kocsirendezőket érint a leépítés, de MÁV-csoportszinten ez akár tízezer is lehet.
A szakszervezet számítása szerint a 30 vasúti vonal bezárása megközelítően egymilliárd forint, vagy még annyi megtakarítást sem jelent, ebből a 40 milliárd forint megvonást nem lehet megoldani, így további megszorítások, elbocsátások várhatók a vasútnál.
Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke szerint a közlekedési minisztériumban azok az emberek, akik a közösségi közlekedés átalakításával foglalkoznak, nem értenek hozzá, politikai hiúságból vállalták el a posztot, nem törődnek a következményekkel. Az ígéreteiket nem tartják be, a vasút átalakítása előtt érdemi tárgyalásokat nem folytattak a szakszervezettel.
A legtöbb vasutas sztrájkol majd
Kérdésre válaszolva Gaskó István a vasárnapi tájékoztatón elmondta, hétfőn kiszámíthatatlan lesz a vasúti közlekedés, ezért nem érdemes vonatot igénybe venniük az utasoknak, mivel a sztrájk alatt a szerelvények nagy része nem fog közlekedni, amelyiket pedig elindítják, bizonytalan lesz, hogy meddig jut el.
A sztrájk támogatottságára vonatkozó kérdésre Gaskó István közölte: a forgalmi szolgálatban lévők 80 százaléka, a VDSZSZ-hez tartozók teljes egészében sztrájkolni fognak. Elképzelhető, hogy a sztrájkban lesznek regionális különbségek, de összességében a vasúti közlekedésre nem lehet számítani, a tehervonatokat sem engedik majd tovább.
"Korai és elhamarkdott a sztrájk"
Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter korainak és elhamarkodottnak tartja a sztrájkot. A távirati irodának elmondta, a tárgyalások folyamatban vannak, legközelebb október 20-án egyeztetnek a vasutas érdekképviseletekkel. Van még idő vitatkozni a vasút átalakításáról, a döntések nem születtek meg a menetrendről, vannak még nyitott kérdések. A szakszervezeteknek szombaton megküldték a menetrendi javaslatot, amely még munkaanyag, október 31-éig kell eldönteni, hol legyen vasúti közszolgáltatás.
Nem igaz, hogy összesen háromezer kilométeren fogják megrendelni a vasúti közszolgáltatást jövőre, a szakszervezetek megküldött anyagból ugyanis kiderül, hogy ennek a duplájáról van szó - jelentette ki a tárcavezető. Néhány vonalon azért nem rendelnének közszolgáltatást, mert kevés az utas, és a vonatok párhuzamosan járnak az ugyancsak állami forrásból finanszírozott autóbusszal. Minden vonalon, ahol eddig volt közszolgálati személyszállítás, ott ez megmarad, a párhuzamosság szűnik meg. Hónig Péter kiemelte, ahol nem akarják jövőre megrendelni a vasúti közszolgáltatást, ott a teherforgalom továbbra is megmarad, és ha valaki üzleti alapon akarja végezni a személyszállítást, arra is lesz lehetőség.
Besegít az utasszállítába a BKV és a Volán
A BKV azt közölte, hogy az esetleges utasforgalom-növekedés miatt járműátcsoportosítást hajt végre, továbbá a BKV egyes járataira fel lehet szállni a vasúti bérlettel. Így lehet utazni bérlettel a 2-es, illetve 3-as metrón, a Gödöllői és Ráckevei HÉV-en, az 1, 1A, 3, 4, 6, 12, 14, 19, 28, 37, 37A, 62, 62A villamosokon és a 7, 7E, 33, 33E, 54, 55, 68, 84E, 88, 89E, 94E, 97E, 98, 98E, 103, 114, 160, 161, 161A, 162, 162A, 262, 168E, 169E, 172E, 173, 173E, 176E, 198, 200E, 201E, 202E, 213, 214, 260, 261E, 272, 276E és 294E jelzésű autóbuszokon.
Több Volán-társaság mentesítő járatokat indít, hogy enyhítsen a folytatódó vasutassztrájk miatti közlekedési gondokon, és segítsen célba juttatni az embereket. Mások mellett a Pannon Volán, a Tisza Volán, a Kunság Volán és a Szabolcs Volán indít mentesítő járatokat. A
társaság Hajdú-Bihar megyében a forgalmi helyzettől teszi függővé, hogy indít-e pótlóbuszokat; ha a MÁV helyi vezetői kérik, akkor a sztrájk által érintett vonalakon a vasúti utazási igazolványokat elfogadják - mondta Balogh Gyula, a Hajdú Volán Zrt. forgalmi és marketingigazgatója. Most még nem tudják, hogy mely vonalakon lesz szükség pótbuszokra, ez majd hétfőn derül ki, ahogy az is, hogy indítanak-e Debrecen-Budapest buszjáratot. Utóbbira csak akkor lesz szükség, ha a két város között nem járnak az InterCity vonatok.
A Zala Volán egyelőre nem tervezi mentesítő járatok indítását és nem fogadja el buszjáratain a vasúti bérleteket a sztrájk idején - tájékoztatott a társaság személyközlekedési üzletágának igazgatója, Busa Csaba. Közölte: amíg a MÁV nem keresi meg őket, addig nem fogadják el a vasúti bérleteket, bár erre van szerződésük. Ám ez a korábbiakban is akkor lépett életbe, amikor a vasúttársaság indítványozta. Az eddigi vasutas-munkabeszüntetések tapasztalata alapján ezúttal sem tervezik, hogy hétfőtől mentesítő buszjáratokat indítanának. Erre ezt megelőzően sem mutatkozott nagy igény, ugyanis a vasúti személyforgalom Zala megyében nem olyan jelentős, hogy a vonatok leállása miatt tömegek választanák a buszközlekedést.