Éhséglázadást vizionál a Policy Agenda
A jövő évi költségvetés egyik neuralgikus pontja az önkormányzati rendszer és a szociális ellátások kérdése – véli a Policy Agenda. Az intézet heti elemzése szerint – miközben a kormány alapvetően újratervezi az egész önkormányzati rendszer finanszírozását, egyúttal – politikai aknákat helyez el az önkormányzatoknál.
A köznyelvben szociális segélyezésnek nevezett rendszer az elemzés szerint alapvetően az állam által az önkormányzatoknak átadott és általuk szétosztott mechanizmuson alapul. A szociális segélyezés eddig azzal a megkötéssel működött, hogy jogszabályokkal meghatározták, hogy mire költhetik a pénzt a települések. Ennek az volt a célja, hogy nagyjából egyenlő feltételek érvényesüljenek az ország különböző településein akkor, amikor valaki segélyért folyamodik.
Az önkormányzati rendszer átalakításával a kormány most lehetőséget lát arra, hogy újratervezze a szociális ellátások rendszerét is. Ennek az ideológiai alapja az, hogy inkább természetbeni ellátásokat adjanak a települések, és ne pénzben fizessék ki a segélyt.
A települések ebben az évben több jogcímen is kaptak a központi költségvetésből szociális kiadásokra pénzt. Az egyik ilyen forrásból 2012-ben 190,2 milliárd forintot használhatnak fel a települések a többfajta címen nyújtható segélyek fedezetére (ápolási díj, rendszeres szociális segély, adósságcsökkentési támogatás, rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, köztemetés, temetési segély, közgyógyellátás, lakásfenntartási támogatás stb.).
A felhasználható konkrét összeg településenként eltérő, mert a forrásnak harminc százaléka a lakosságszámtól és a korábbi évben kifizetett segélyek összegétől függ. Ebben az esetben rögzítették, hogy egy lakosra jutóan nem lehet kevesebb, mint kétezer forint és nem lehet több, mint 29 ezer forint a település által lehívott támogatás. A támogatás másik fele pedig a már ténylegesen kifizetett pénzek utólagos lehívásának fedezetét biztosítja.
A költségvetési tervezet szerint a szociális kiadások összegét jövőre 156 milliárd forintban állapítják meg. A csökkenés két okból adódik. Egyrészt egy 19 milliárd forintos részt átvisznek a jövőre létesülő járásokhoz, mivel néhány juttatást onnan lehet igényelni majd. Ezenkívül 15 milliárd forinttal többet adnak a természetben nyújtott szociális ellátásokhoz. A pénzbeli ellátásokból történt kivonást azzal próbálják megoldani, hogy csökkentik a településre jutó összeget, azaz egy lakosra 1-25 ezer forint közötti összeg jut majd (a korábbi 2-29 ezer forinthoz képest).
A másik forrás a szociális ellátások területén az alapszolgáltatásokra adott támogatás. Ebbe a körbe tartozik a szociális étkeztetés, a házi segítségnyújtás, a falugondnoki, tanyagondnoki ellátás, az idősek és bizonyos betegségekkel küzdők nappali ellátása. Ezek finanszírozására a költségvetés a tavalyi évben összesen 39,2 milliárd forintot adott az önkormányzatoknak. Jövő évben a pénzbeli ellátások terhére ezt az összeget 63,9 milliárd forintra megnövelték, sőt lazítottak az önkormányzatok számára a források felhasználásának szabályozásán is.
Az átalakításnak van ugyan egy elméletileg helyes iránya, de a végrehajtás könnyen szociális katasztrófát idézhet elő egy-egy településen. Eddig az állam megkövetelte, hogy a „pénzéért” cserében azt is megmondhassa, hogy adott önkormányzat milyen szolgáltatásokat nyújt az ott élőknek. A jövőben ez annyiban változik – legalábbis a tervekből ez olvasható ki –, hogy a település szabadon dönt arról, mire fordítja a kapott pénzt.
Amennyiben pénzügyi szempontok szerint gondolkodik az önkormányzat, akkor a látványos és sok embernek segítséget nyújtó szolgáltatásokra költi a pénzét, miközben egyéb területeken leépíti a kapacitásokat. Ezzel egyes, valóban rászoruló rétegek számára nem lesz biztosított az eddigi szolgáltatás, ami akár komoly helyi feszültségekhez is vezethet.
A változtatással a másik probléma, hogy indirekt módon a közmunkapénzeket csökkenti. Az önkormányzatoknak ugyanis valamekkora önrészt állniuk kell a közfoglalkoztatásból. Ennek részbeni forrása a szociális célra adott költségvetési pénz. Mivel csökkentik ezeket a forrásokat, és megadják a települések vezetőinek a lehetőséget, hogy még ezt a csökkentett összeget is átcsoportosítsák természetbeni ellátásokra, ezért többen közmunka nélkül maradhatnak. Mindez nemcsak ellentmond a kormány szándékainak, hanem tovább élezi a településen meglévő feszültségeket is.
A közmunkarendszer átalakítása, ahogyan már egy évvel ezelőtti elemzésében is jelezte az intézet, könnyen olyan éhséglázadásokhoz vezethet, amely Borsodban már valósággá is vált (lásd Rakaca). Az elemzők úgy látják, hogy ez a kockázat most még inkább kódolva van az új finanszírozási rendszerben, hiszen ha a közmunkára kevesebb jut, még több embernek lesz reménytelen a megélhetése, amely természetesen növelni fogja a településeken a politikai és közbiztonsági problémákat.