Egy napot sem adott az Orbán-kormány a menekültek megvédésére
Igaz, a kormány érvelhet úgy, hogy a társadalmi vita már megvolt. A tervezet összefoglalója szerint a szigorítási szándékot alátámasztják a még le sem zárt nemzeti konzultáció kérdéseire adott, feldolgozott válaszok.
A 18 oldalas dokumentumot ennyi idő alatt nem lehet alaposan tanulmányozni, ráadásul az indoklás is csak annyi konkrétumot tartalmaz, a módosítás célja, hogy a gazdasági migránsokat mielőbb ki lehessen toloncolni az országból.
A kitoloncolás szó a hatályos menedékjogi törvényben nem is szerepel, a friss előterjesztés alapján viszont a menekültügyi eljárás célja már nemcsak az lenne, hogy kiderüljön, elismerhető-e a külföldi menekültként, hanem az is, hogy fennáll-e a visszaküldés tilalma, illetve a migráns kiutasítható, kitoloncolható, vagy a dublini egyezmény révén átadható-e egy másik európai uniós tagállamnak.
A törvény most a tartózkodási engedély visszavonását engedélyezi a menekültügyi hatóságnak akkor, ha nem áll fönn visszaküldési tilalom (vagyis a menekültet nem üldözik származási országában, illetve van olyan biztonságos ország, amely befogadná), most ez kiegészülne a kiutasítás és a kitoloncolás lehetőségével. Ezek szabályait külön törvény rendezné.
Új és elsőre igen bizarrnak tűnő elem, hogy a menedékkérő hiteles okmányok híján köteles minden tőle telhetőt megtenni személyazonosságának tisztázásáért, így felvenni a kapcsolatot családtagjaival, jogi képviselőjével, illetve – ha nem állami üldözés elől menekül – származási országa hatóságaival.
Újdonság az is, hogy menekültügyi őrizetbe vehető az a külföldi, aki menedékkérelmet ugyan nem terjesztett elő, de esetében a dublini átadásnak helye van. Bekerülne továbbá a jogszabályba, hogy a menekültügyi őrizetet a szakhatóság a rendőrség közreműködésével hajtja végre.
A módosítás a menekültkérelem gyorsított elbírálását is lehetővé tenné, például ha a kérelmező biztonságos országból származik vagy jogellenesen lépett be az ország területére. A gyorsított eljárásoknál ráadásul a felülvizsgálati kérelemnek sem lenne halasztó hatálya a kiutasítás végrehajtására. Ám nem csak a tizenöt napos gyorsított eljárást vezetné be a kormány, minden kérelmet el kellene bírálni hatvan napon belül.