Drágább lesz a metrópótlás
Az Index által megszerzett tanulmány alapján a metrópótlás kiszervezése az egyik lehetséges forgatókönyv szerint éves szinten nagyságrendileg 2 milliárd forinttal, tízéves távlatban 23 milliárddal forinttal lenne drágább, mintha a BKV új buszokat kapna a metrópótlásra.
Úgy tűnik azonnban, hogy a fővárosnak a kormány nyomására mégis le kell mondania az olcsó Solaris buszok BKV általi megvásárlásáról, és ki kell adnia külső szolgáltatónak a metrópótlást a 3-as metró felújításának idejére. A kormánynak állítólag annyira fontos a kiszervezés, hogy a főpolgármesternek megüzenték: megadják a garanciát a teljes többletköltségre. A jelszó a magyar buszstratégia, a hazai buszgyártás feltámasztásaként eladott projekt azonban a legjobb esetben is csak magyarországi összeszerelést jelenthet.
A fővárosnak a vonatkozó szerződések aláírási időpontja függvényében idén év végétől, vagy jövő év elejétől 150 buszra lesz szüksége a 3-as metró felújításához szükséges pótláshoz. A beszerzési tendert felerészben a Solaris nyerte alacsony árú buszokkal, a másik felét pedig jelen állás szerint a magyar Mabi-Bus gyártaná. Az Index írása szerint a kormány hónapok óta nyomás alatt tartja a fővárost, hogy ne kösse meg a szerződést a nyertes cégekkel, hanem szervezze ki a metrópótlást egy külső, egyelőre ismeretlen cégnek. A hivatalos indok a magyar buszgyártás feltámasztása, ám a kiszervezéssel a Mabi-Bus sem járna igazán jól. Mivel a mindenképpen bekövetkező csúszás, illetve a nagyobb finanszírozási igény miatt nem tudná határidőre leszállítani a buszokat.
Úgy tudni, hogy a racionális érvek ellenében a kormányzati akarat győz, vagyis a főváros új tendert ír ki, méghozzá nem buszbeszerzésre, hanem szolgáltatás nyújtására, vagyis a drágább kiszervezésre. Az új szolgáltatóra már vannak tippek szakmai körökben: azt találgatják, hogy vagy a volt volánbuszos cégvezetők új cége nyer (a háta mögött Habony Árpáddal), vagy a kormányzati kedvezményekkel amúgy is elhalmozott Wáberer György.