Dobálózik a reklámadó számaival a kormány

Egyelőre különböző számok hangzanak el vezető fideszes politikusoktól, hogy mennyi lesz a reklámadó egyetlen kulcsa. A parlament gazdasági bizottságának ülésén Rogán Antal fideszes frakcióvezető 3-5 százalékról beszélt, a tanácskozás után Lázár János miniszter 5-10 százalékról.
A parlament gazdasági bizottsága kedden tárgyalta meg a reklámadó csökkentésének kormányzati koncepcióját. Az Orbán-kormány amiatt mérsékli a reklámadót, mert az RTL Csoport még tavaly panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz, mert diszkriminatívnak tartotta a reklámadóról nyáron elfogadott törvényt.

A reklámadót ugyanis egyértelműen az RTL Klubra szabta a kormány, a vezető kereskedelmi televízió a hirdetési árbevétele után éves szinten mintegy ötmilliárd forint különadót fizet. A magyar médiumok közül kizárólag az RTL Klubnak van egy évben húszmilliárd forint fölötti árbevétele, amelyre már 50 százalékos adót vetettek ki. Az Európai Bizottság adóügyi főigazgatósága is vizsgálódik, mert miközben az RTL Klub részesedése a magyar hirdetési piacon 13,5 százalék, addig a cég fizeti a reklámadó több mint 50 százalékát. A brüsszeli vizsgálatok és felszólítás nyomán a magyar kormány megállapodott az RTL Csoporttal az adó mérsékléséről, cserébe a nemzetközi médiacsoport visszavonja a Bizottságnál lévő panaszát.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a bizottsági ülésen a jelenlegi sávosan progresszív adózás (0, 10, 20, 30, 50) helyett egy általános adókulcs bevezetéséről beszélt, ezáltal 6,6 milliárd forint helyett 8-10 milliárd lesz a büdzsé bevétele. Kiemelte: tárgyalásokat folytatnak arról, hogy a legkisebb bevétellel rendelkező cégek kaphatnak-e mentességet. Szerinte van realitása a legalsó sáv (0 kulcs – a szerk.) megtartásának.

Rogán Antal bizottsági elnök 3-5 százalék körüli reklámadóról beszélt, és úgy vélte, a részletszabályokon lehet vitatkozni, de az adó létjogosultsága nem kérdőjelezhető meg. A bizottsági ülés után viszont Lázár újságíróknak azt mondta, a kormány 5-10 százalék közötti javaslattal élhet a reklámadó mértékének módosításakor. Az ellenzék szerint az általános 5 százalékos reklámadó a kis médiumokat negatívan érinti, és azok „meghalnak". A szocialista Tóth Csaba szerint így ellehetetlenülnek a kis médiumok, a szintén MSZP-s Kunhalmi Ágnesnek pedig az volt a véleménye, hogy a reklámadó az elnyomó gépezet tünete, a független médiumok tönkretételére. A szocialista politikus meggyőződése, hogy politikai megfontolások vezérlik a reklámadóval kapcsolatos kormányzati döntéseket. A végső, adómódosítási szabályozásról szóló döntés előtt még a Fidesz-frakció is állást foglal a reklámadó ügyében.

A legvalószínűbb, öt százalék körüli adómértékkel az RTL Klubnak ötmilliárd helyett 1,2 milliárdot kell fizetnie. A TV2-nek másfél milliárd helyett 750 milliót, a Centrál Médiának pedig 1,5 milliárd helyett hozzávetőleg 500 milliót. Ez a három cég lesz a nyertese a kisebb reklámadónak, az összes többi veszít. Mélyen a zsebébe kellene nyúlnia Simicska Lajosnak is, akinek a média- és reklámcégei a jelenlegi kulcsokkal számolva éves szinten hozzávetőleg 600 millió forint pluszadót fizetnek, ami másfél milliárd forintra emelkedhet.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.