Debreceni villamosbotrány: háttérbe szorult az Arcadom
Hétfőn újraindult a 2-es villamosvonal kivitelezése Debrecenben, miután az önkormányzat kezdeményezésére az építéssel megbízott ATK-Konzorcium tagjai új projektcéget alapítottak a beruházás befejezésére – jelentette be sajtótájékoztatóján Kósa Lajos, Debrecen polgármestere.
A cívisvárosban hosszú ideje késik a pálya építése, s számos alvállalkozó nem kapta meg a már leigazolt munkájának ellenértékét. A város álláspontja szerint a konzorciumot eddig vezető, a Demján Sándor érdekeltségében lévő Arcadom Zrt. tavaly képtelen volt ellátni a projektirányításból fakadó munkaszervezési és finanszírozási feladatokat, ezért a tagok – az Arcadomon kívül a debreceni Keviép Kft. és a budapesti Tóth TD Kft. – a közelmúltban abban egyeztek meg, hogy új társaságot hoznak létre a projekt vezetésére.
Az ATK-Konzorcium Kft. nevű új projektcég vezető tagvállalata nem az Arcadom, hanem a Keviép, amely 51 százalékkal részesedik a cégben, s a kft. vezetőjét, Sztermen Pétert is a Keviép jelölte. A debreceni városvezetés és az Arcadom viszonyáról sokat elárul az a tény, hogy míg a projektcégben a Tóth TD 49 százalékos arányban van jelen, az Arcadom csak egy százalék erejéig tulajdonos.
Kósa Lajos bejelentette: az új szerkezeti forma garanciát jelent arra, hogy a villamosvonal építése idén december 20-ra befejeződik, s ezután elkezdődhet a pár hónap múlva Spanyolországból megérkező, új járművek próbaüzeme is.
Kérdésre hozzátette: rendezni fogják a ki nem fizetett alvállalkozók jogos járandóságának kérdését is. Mint mondta, mintegy 300 millió forintra tehető az az összeg, amellyel az Arcadom tartozik egyes alvállalkozóknak, s további 300 milliót tesz ki az a követelés, amelyet a Keviép és a Tóth TD támasztott az Arcadommal szemben. Ez a belső elszámolási vita még nem zárult le, tett hozzá Kósa Lajos.
Kérdésünkre, miszerint igaz-e, hogy az eredetileg 7,5 milliárd forintos beruházás végösszege egymilliárd forinttal több lesz, a polgármester azt válaszolta: a kormány Debrecen kezdeményezésére több mint félmilliárd forinttal emelte a 2-es villamosberuházás keretösszegét, amit az indokolt, hogy a szerződést eredetileg 265 forintos euróárfolyamon kötötték, s azóta az árfolyam nőtt. Hozzátette: azt senki sem látja előre, hogy a decemberi elszámoláskor mennyi lesz az euró árfolyama, de remélhetőleg az ebből fakadó bekerülési költség – az előző félmilliárdot is beleszámítva – nem lesz több egymilliárd forintnál.
A sajtótájékoztatón Sztermen Péter, a projektcég ügyvezetője közölte: most a járművek fogadóépületének, a remíznek a megépítése folytatódik, s tavasszal, amint az időjárás lehetővé teszi, újra hozzáfognak a pálya kivitelezéséhez is.