Az olimpia miatt megszűnhet a csepeli HÉV
Szerdán szavaz a főváros az olimpiarendezéshez szükséges fejlesztésekről. A dokumentum szerint az ideiglenes átalakítások mellett egy állandó változás is lenne Budapest életében: a csepeli HÉV helyén villamosok járnának, de csak a Közvágóhídig. A Nemzeti Színház előtt pedig felszednék a síneket - számolt be a vs.hu.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megerősítette, hogy nincsenek kibékülve a csepeli HÉV-vel a mostani formájában. Azt viszont egyelőre nem lehet tudni, hogy akkor is hozzányúlnak-e a HÉV-hez, ha Budapest nem rendezhet olimpiát.
Így a 2024-es budapesti olimpia nemcsak ideiglenes, hanem maradandó változást is hozhat a csepeliek életében. Feltéve, hogy a fővárosi közgyűlés megszevazza a az erről szóló "mestertervet" (Master Plan).
Eszerint épülne egy Csepel-szigetre vezető, Pestre és Budára is átnyúló új híd, a Galvani híd, mégpedig a budai Galvani utca és a pesti Kén utca magasságában. Emellett felszámolnák az 1912-től működő HÉV-vonalat. Az olimpia központi fejlesztési területének ugyanis Észak-Csepelt és környékét jelölték ki a tervezők. Itt lenne a 60 ezres központi stadion a Rákóczi híd és a Kvassay-zsilip közötti területen, szemben vele a médiaközpont, az olimpiai falu a soroksári Duna-ág mentén. A sziget északi csücskében az olimpiai park részeként épülne fel a – többek közt 10, 5 és 3 ezer nézőt befogadó pályákat tartalmazó – teniszcentrum, a 20 ezres kézilabdacsarnok és különböző gyakorlópályák.
A Boráros térről induló csepeli HÉV pályája azonban Észak-Csepelen éppen kettéválasztja a helyszíneket. A terv szerint emiatt HÉV helyett a játékok idején villamos járna, mégpedig 7-es, de ez is csak a sziget belső részén, nem menne ki a Boráros térig. Az olimpia után ez a 7-es villamos teljesen átvenné a HÉV szerepét. A 2-es meghosszabbításaként járna a Közvágóhídtól, így a csepeli HÉV megszűnne, és felszámolnák a Boráros térről induló, a Nemzeti Színház előtt futó síneket is.
A HÉV megszüntetésével már számolt a tavaly nyáron napvilágra került, a PriceWaterhouse által készített megvalósíthatósági tanulmány is. Most ez a hivatalos nevezéshez szükséges Master Planbe is bekerült. A tervezők úgy fogalmaznak, „megszabadítanák a HÉV-től a Duna-partot".
A csepeli HÉV-vonal villamossá alakításának költségét 17 milliárd forintra becsülték a tervezők. További 11,5 milliárd forintos kiadással számoltak a rakparti korzó kialakítására, a HÉV-vágányok felszámolására.