Magyar seriffeket szeretne Tarlós kihívója
Magyar seriffeket szeretne Csárdi Antal, az LMP főpolgármester-jelöltje, aki a lapunknak adott interjújában elmondja, miként szerezne pénzt a 3-as metró felújítására és a BKV-ra. A költségvetés egy részének felhasználásáról viszont a városlakókkal együtt döntenének.
Mit szól ön ahhoz, hogy a Medián szerint a szavazatok alig két százalékára számíthat?
Többféle mérés van, olykor nagyon nagyok a különbségek közöttük. Vasárnap kiderül.
Azt mondta a minap, hogy az LMP folyamatosan megszólítja a baloldali választókat. Említene egy példát?
A baloldali választókat is. A klasszikus politikai felosztás a múlté. A jobboldali pártok nagyon sok baloldali, sőt szélsőbaloldali elemmel operálnak, míg a magukat baloldalinak nevező pártok eszköztárában sok liberális elem található. Az a legfontosabb, hogy az LMP az a párt, amelyik nem fog lopni.
Csárdi Antal Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Többször is hangoztatta, hogy leállítaná a 3-as metrót. Nem tart a következményektől?
Az ijedtségre a vonal jelenlegi állapota adna okot. Egy felelős városvezető már rég leállíttatta volna. Ráadásul ezzel egy hét alatt meglenne a pénz a felújításra.
Ehhez hasonló politikai nyomással kényszerítené ki a kormányból a BKV támogatását?
A tömegközlekedés nem a profittermelésről szól. Olyan rendszert kell kialakítani, ahol egyharmad-egyharmad részt vállal a kormány, a főváros és a lakosság. Tarlós István azt nyilatkozta, ha nem tud megegyezni a kormánnyal a BKV hosszú távú finanszírozásáról, el kell gondolkodnia a lemondásán. Ismerve az eddigi érdekérvényesítő képességét, könnyen lehet, hogy már idén vezető nélkül marad Budapest. Én viszont mindenképpen ott leszek a közgyűlésben.
Milyen esélyt ad az új közgyűlésnek az érdemi munkára?
Többféle forgatókönyvem is van, de amíg nem tapasztalom az ellenkezőjét, bízom abban, hogy minden közgyűlési tag Budapest egészének érdekében dolgozik majd.
Mire szavazna a közműcégek esetében?
A fővárosnak ragaszkodnia kell a tulajdonához. Ha nem ezt tenné, felmerülne bennem a hűtlen kezelés gondolata.
A program szerint azonnal bevezetnék a behajtási díjat. Ezzel aligha szereznek szavazókat...
A dugódíj szerződésben vállalt kötelezettség. De csak akkor lehet bevezetni, ha a szükséges infrastruktúra kiépült. Másrészt a forgalomcsillapítás kiváló eszköze, márpedig a belváros levegőjének minősége tragikus. Ráadásul jól jönne az ebből befolyó 50 milliárd is.
Ebből valósítanák meg a programjukat?
A programot főként a korrupció felszámolásából származó megtakarításból finanszíroznánk. A szerződések átláthatóvá tétele 15 milliárdot hozna a büdzsének 2015 második felétől.
Már-már kormányprogram szintű Budapest-programot írtak, viszont jelenleg egy másik kormány kormányoz más elvek alapján – nem vezet ez feloldhatatlan feszültséghez?
Hogy az elképzeléseink nagyon különböznek a kormányétól, az természetes, és adott helyzetben nyilván konfliktusokat szül majd, amiket okos kompromisszumokkal kell áthidalni. A helyzet nem csak tőlünk követel kompromisszumkészséget: be kell látni, hogy a jelenlegi viszonyok már rövid távon sem fenntarthatóak.
Egy korábbi nyilatkozatában a közlekedés, a köztisztaság és a közbiztonság reformját nevezte a legfontosabbnak, de ez utóbbi nincs kifejtve a programban.
A kétszintű, vagyis a helyi és az országos ügyeket külön szervezetben kezelő rendőrség sokfelé működik a világon, nemcsak az amerikai filmekben látni, de rajtunk kívül az összes visegrádi országban van ilyen. Helyben élő, a helyi problémákat ismerő, mindig elérhető rendőröket szeretnénk, de ezt egy kétharmaddal kormányzó többség akarata ellenére nem lehet megvalósítani.
Szintén LMP-specifikus elem az elképzeléseikben a részvételi költségvetés. Ezt könnyebb lenne átültetni a gyakorlatba?
A részvételi költségvetés se magyar találmány, arról szól, hogy a városi költségvetés egy részéről közvetlenül a városlakók döntenek. Bulgáriától Skandinávián át Dél-Amerikáig sokfelé működik, mindig ugyanazzal a hatással: erősödik a lokálpatriotizmus, javul az adómorál, mert áttekinthetőbbé válik a kapcsolat az adóbefizetés és a fejlődés között.
Nemrég a korrupció fővárosának nevezte Budapestet, miközben sokak szerint Tarlós István a fideszes gazdasági érdekcsoportok hatékony ellensúlya.
Amikor korrupcióról beszélünk, nemcsak a Fideszre gondolunk, hanem Hagyó Miklóstól kezdve mindenkire, aki részt vesz benne. Hogy Budapesten van korrupció, az aligha vita tárgya és a felelősség mindig a vezetőé, márpedig a főváros vezetőjét most Tarlós Istvánnak hívják. A közelmúltban a 3-as metró 600 milliós keretösszegű felújítási tervét sikerült a fővárosnak 1,8 milliárdért megrendelnie – az ott ellopott pénzből négyezer család lakbértámogatását lehetne megoldani egy évre, ami sokkal több, mint amennyi szociális bérlakás jelenleg összesen van.