Csapdában az elektromos vakond

Napokon belül újraindulhatnak a 4-es metró negyedéve veszteglő fúrópajzsai. Karácsony alatt ismét leállnak a szerkezetek, a Műegyetem megóvása érdekében csak akkor haladnak tovább, ha előbb a Gellért téri állomás belső falát kiépítik. A Duna alá érve ismét több hónapos kényszerpihenő jön, milliárdos téttel.

Megkapta a hatósági engedélyt a 4-es metró alagútját fúró Bamco konzorcium, ezért napokon belül újraindulhatnak a fúrópajzsok - jelentette be a DBR Metró Projekt Igazgatóság. A szerkezetek több mint negyedéve vesztegelnek a Gellért tér előtt, a munkákat előbb egy műszaki megoldás körüli vita, majd a kivitelezővel való alkudozás hátráltatta.

A Szent Gellért tér előtt épül ugyanis egy összekötő alagút, amit a Bamcó nem engedélyeztetett és épített meg időre, szerinte ugyanis ahhoz nem kell külön hatósági pecsét, és ráérnek azt utólag, a Gellért téri állomás megépítése után kialakítani. A metró projektigazgatóság ellentétes véleményen volt, szerinte kell külön engedély, és a munkafázisok nem cserélhetők fel. A vitár a a Nemzeti Közlekedési

Hatóság tett pontot, amely augusztusban leállíttatta a fúrást, amíg az összekötésre meg nem szerzik az engedélyt. (Ezt adták ki most.) Ezután a Bamcoval való alkudozás hátráltatta a munkát, a konzorcium ugyanis a váratlan többletmunkák miatt a szerződéses összeg duplájára, további 36 milliárd forintra nyújtott be igényt, a DBR viszont ezeket nem találta jogosnak. Válaszlépésként a Bamco egyoldalúan beszüntette a munkát, amelyet csak akkor folytatott, amikor a metró projektigazgatóság vállalta, hogy hárommilliárd forint értékű pluszmunkát mégis hajlandó kifizetni.

Bár a fúrópajzsok napokon belül elindulnak, a Szent Gellért térnél ismét megállnak egy időre. Az építkezés miatt ugyanis az állomás feletti Műegyetem-épület megsüllyedt (az intézmény vezetői és a DBR vitába is keveredtek amiatt, hogy az mennyire veszélyes mértékű), ezért annak biztonsága érdekében előbb befejezik a megálló belső falazatát.

Ezek után, a Szent Gellért teret elhagyva a metróépítés a legkockázatosabbnak tartott, Duna alatti szakaszhoz ér. Nemcsak a talajviszonyok miatt van rizikó; az első pesti megálló, a Fővám tér építése jelentős csúszásban van a tervekhez képest, a metró prjektigazgatóság és a kivitelező Hídépítő közti vita miatt, amely arról szólt, hogy a Duna alá benyúló peronalagút megépítéséhez melyik a legbiztonságosabb műszaki megoldás. Mivel a fúrópajzs hamarabb fog a Fővám térhez érni, semmint a megálló fogadókész állapotba kerülne, a köztes időre újból kényszerpihenőre kell küldeni a szerkezetet. A 2-4 hónaposra becsült leállásért pedig joggal kérhet álláspénz címén egyes számítások szerint akár milliárdos összeget a Bamco, hiszen a kényszerszünet nem az ő hibája.

A 4-es metró épülő alagútja a Tétényi útnál
A 4-es metró épülő alagútja a Tétényi útnál
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.