Bulijármű lett a Bubi

Bulijármű lett a közbringa. A legforgalmasabb időszak ugyanis a péntek este, de hétköznap is jól teljesít a BuBi. Az elmúlt két hónap alatt ugyanis több mint kétszázezer alkalommal béreltek zöld kerékpárt. Tavaszra még több BuBi jelenik meg Budapest utcáin.

Télen se tűnnek el az utcákról a közbringák. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) folyamatosan figyeli a forgalmat, és a kihasználtság függvényében vonják ki a felesleges zöld bringákat a forgalomból. A téli pihenőre vitt biciklik egy vállalkozói telephelyen várják a tavaszi szezonkezdést. A tárolásért nem fizet külön a BKK. Az enyhe idő miatt azonban az eredeti elképzelések szerint november elejétől március elsejéig tartó téli üzemet bizonytalan ideig kitolta a közlekedésszervező cég.

Szép időben naponta több mint ötezren használják a BuBit
Szép időben naponta több mint ötezren használják a BuBit
Máthé Zoltán / MTI

De szezonhosszabbítás nélkül is jól teljesít a közbringa. Jó időben gyakran emelkedik ötezer fölé a napi bérlések száma, de még az esős napokon is átlagosan több mint háromezren használják. Sokan élnek azzal a lehetőséggel is, hogy egy regisztrációval egyszerre több kerékpárt is kivehetnek a gyűjtőállomásokról, így akár családok, baráti társaságok együtt is tudnak kerékpározni Budapesten. A legnépszerűbb időszakok a hétköznap délutánok, valamint a péntek este hét és a szombat hajnal kettő közötti időszak. Az öt legnépszerűbb állomás a Kálvin tér, Városháza Park, Fővám tér, Szent Gellért tér, Erzsébet tér, de hétvégenként nagyon népszerű a Margitsziget és a Városliget is.

A BKK adatai szerint a szeptemberi átadása óta több mint 206 ezer alkalommal bérelték ki a zöld kerékpárokat. Az eladott bérletek száma a napokban lépi át az ötezret, a regisztrált felhasználók száma pedig meghaladta a kilencezret. A BKK tavasszal további forgalomnövekedésre számít.

A sikerben vélhetőleg az is közrejátszik, hogy a közbringák nagyon megbízhatóak. A kerékpárokat az üzemeltető folyamatosan ellenőrzi és karbantartja, a használatból eredő kisebb hibákat a szerelők a gyűjtőállomásokon azonnal kijavítják. A nyilvános próbaüzem alatt a nagy gördülési ellenállású tömör gumikkal kapcsolatban, vagyis a biciklik nagy súlya miatt kapott jelzések eredményeképp megkezdték a vékonyabb tömör gumik tesztelését. Ugyanakkor a közbringákon most fent lévő gumik a BKK szerint számos jó tulajdonsággal bírnak, így strapabíróak, defektmentesek, télen is jól használhatóak. A BKK az első két hónap éles üzeme alatt komolyabb karbantartási hiányosságot, típushibát nem tapasztalt.

A sikeres kezdet, illetve a vállalkozói kötbérezésből befolyt tetemes – 180 milliós – összeg a rendszer fejlesztésére inspirálta a BKK-t. A pénzből új kerékpárokat vásárolnak és további állomásokkal bővítik a hálózatot. Jövő tavaszig 21 új gyűjtőállomás épül meg. Az új dokkolók és kerékpárok várhatóan fél év múlva jelennek meg Budapest utcáin. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója már intézkedett a vállalkozói szerződésben szereplő opció lehívásáról.

Az új dokkolók helyszínét az érintett kerületi önkormányzatokkal egyeztetve ezekben a hetekben véglegesítik. A hálózat Pesten elérheti majd a II. János Pál pápa teret, a Corvin sétányt és a Millenniumi városközpont térségét. Budán pedig a Kosztolányi Dezső tér, a Millenáris környéke kapcsolódhat be a közbringarendszerbe, de a szükséges engedélyek beszerzése után a Margit hídtól északra is épülhet új gyűjtőállomás a Komjádi Béla uszoda és a Kolosy tér térségében. Sőt a BKK tervei között ennél jóval nagyobb szabású elképzelések is szerepelnek, de ehhez előbb forrást kell szerezni.

A kerékpáros közösségi közlekedési rendszereknek egyébként éppen az a sajátossága, hogy – hálózati jellegükből adódóan – annál hatékonyabbak, minél nagyobb területen, minél sűrűbb gyűjtőállomás-hálózattal működnek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.