Budapest: az LMP behajtási díjat vezetne be

Átrendezné a BKV munkavállalóinak bérét, eltörölné a prémiumokat, s hatékonyabbá tenné Budapesten a teherforgalmi behajtási díjak beszedését. Emellett bevezetné a személyforgalmi behajtási díjat az LMP.

A javaslatcsomag, amelyet Somfai Ágnes, az LMP fővárosi képviselője nyújtott be a Fővárosi Közgyűlésnek, a tömegközlekedési társaság költségeinek csökkentésével, a fővárosi hozzájárulás növelésével, valamint az állami szerepvállalással kapcsolatban is tartalmaz javaslatokat.

Az LMP a kereseteket is átrendezné: egyrészt eltörölné a prémiumokat, másrészt a felső szinteken bércsökkentést, az alsó szinteken pedig fizetésemelést javasol. Somfai Ágnes ismerteti: a munkavállalók legjobban kereső 30 százaléka esetében bruttó 10 százalékos; az utánuk következő 30 százalék esetében 5 százalékos bércsökkenést javasol; miközben a legrosszabbul kereső 30 százalék esetében 2, 4, illetve 6 százalékos béremelést indítványoz. Számításai szerint ezzel a bértömeg csökkenne.

Az LMP az anyag jellegű kiadásokat is tételesen átnézné, ehhez vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezi. A testület a párt szándékai szerint vizsgálná a vállalatirányítási szoftverrendszer évi 2,9 milliárd forintos, valamint a telefonközpont 1,7 milliárd forintos üzemeltetését, a 2,7 milliárd forint értékű takarítási szerződéseket, továbbá a 765 millió forint értékű járműbiztosítást.

A párt szerint 18 milliárd forint többletforrás kellene ahhoz, hogy minden kormányzati forinthoz ugyanannyit tehessen hozzá a főváros, ezt az LMP teljes egészében fedezhetőnek tartja a közlekedéshez kapcsolódó bevételi lehetőségekből.

A jelenleg kihasználatlan opciók közé sorolják a reklámfelület-értékesítést, valamint – a magas bliccelési arány miatt – további forrásokat feltételeznek a bérlet- és jegyértékesítésben. Az LMP szerint ezekből 3-4 milliárd forinttal növekedhetne a társaság bevétele. Ennél lényegesen nagyobb forrásnak tartják a teherforgalmi díjakat, amelyek beszedési hatékonyságának növelésétől 5-7 milliárd forintot várnak.

Az ellenzéki párt kerületi és agglomerációs települési hozzájárulást is javasol, valamint a személyforgalmi behajtási díj bevezetését sürgeti. Somfai Ágnes leszögezi: ezen intézkedések megtétele után a főváros "emelt fővel" fordulhatna a kormányhoz.

A fővárosi képviselőcsoport megkerülhetetlennek tartja az állam szerepét is, megjegyezve, hogy az államnak a jelenlegi, körülbelül 60 százalék helyett 100 százalékban meg kell térítenie a megrendelt utazási kedvezményeket. Ehhez a fogyasztói árkiegészítés 10 milliárd forintos növelését tartják szükségesnek. Az ellenzéki párt arra kérné a főpolgármestert, folytasson tárgyalásokat erről, továbbá a normatív támogatás szinten tartásáról, illetve emeléséről a kormányzattal, a törvénymódosításokat pedig tekintse tárgyalási minimumnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.