Budapest: a buszsofőrök a teljes káosztól tartanak
Ráadásul úgy tudják, a beígért korszerű, biztonságos pénztárgépek helyett legfeljebb egy szánalmas pénzkazetta kerül a járművekre, abban fogják tartani a járműveken eladott jegyekből származó aznapi bevételt. Egyelőre azt sem tudni, hogy az extra munkáért megkapják-e az ugyancsak beígért plusz pénzt - olvasható a a BKV-n belül működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) közleményében.
Rendezetlenség és káosz nehezíti a fővárosi járművezetők munkáját, az egyeztetés nélkül rájuk erőltetett jegyellenőri, pénztárosi feladatokat és a biztonságos utasszállítást egymásnak ellentmondó utasítások alapján kell végezniük. Egyelőre az ígéretek ellenére sem adott nekik senki egyértelmű hivatalos utasítást arra, hogy mi a fontosabb: az utasok biztonsága, a balesetmentes közlekedés, a bérletek és különféle ingyenes utazásra jogosító engedélyek tökéletes ellenőrzése, vagy esetleg a jegyek eladásából származó bevétel növelése.
A mintegy hetvenféle jegy- és bérletfajta precíz ellenőrzésének, a jegyeladásnak és az utasok igényei szerinti gyakorisággal kiállított számla pontosságát, gyorsaságát, s közben a menetrend betartását is a tulajdonosi jogokat gyakorló Budapesti Közlekedési Központ inkognitóban utazó ellenőrei figyelik, s „feljelentik” azt, aki valamit nem az előírások szerint csinál – közölte Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke. Azt sem tudni még, hogy az extra munkáért a szakszervezeti nyomásra beígért plusz pénzt, műszakonként 500 forintot megkapják-e az érintett járművezetők, ugyanis egyelőre erre sincs semmiféle garancia.
A sofőrök azt is kérték korábban, hogy ha már rájuk kényszerítették a jegyeladást – ami ellen normális körülmények között nem lázadnának, mert Európa számos országában így működik a kulturált közösségi közlekedés –, legalább ne a zsebükben kelljen tartaniuk a bevételt, hanem telepítsenek európai szintű pénztárgépeket a járművekre, s alakítsanak ki biztonságos fülkéket is a pénzt kezelő sofőrök számára. Annak ellenére, hogy a cégvezetés és a BKK illetékesei ezt is megígérték, egyelőre mindössze annyi történt, hogy elkezdődött valami házilag barkácsolt, vállalhatatlan színvonalú, egy európai főváros közösségi közlekedéséhez méltatlan pénzkazetta összerakása.
– A gépnek titulált szerkezet annyira nevetséges, hogy akkor már inkább továbbra is a zsebükben tartanák a pénzt – közvetíti a járművezetők véleményét Nemes Gábor.
A szakszervezet elvárja, hogy a BKK és a BKV vezetése is minél előbb teljesítse az ígéreteket: adjon egyértelmű, hivatalos utasítást a szerteágazó feladatok fontossági sorrendjére, s teremtse meg a kulturált, színvonalas és biztonságos pénzkezelés és utasszállítás feltételeit. Nemes felhívja a figyelmet arra, hogy amíg a kényelmes irodákban, az íróasztalok mellett ülők hetekig gondolkoznak egy szabályozás összeállításán, addig a sofőrök minden munkaóráját megnehezíti a rendezetlenség és a káosz, ami az utóbbi hónapokban kialakult. Az EKSZ a helyzet azonnali rendezését követeli, mielőtt még az utasok is veszélybe kerülnének az összevissza intézkedésekhez igazodó járművezetők legjobb szándéka ellenére.