BKV: százmilliós végkielégítés, 'erkölcsi és törvényességi aggályok'

Kocsis István vezérigazgató elfogadhatatlannak tartja és kivizsgáltatja a volt humánpolitikai igazgató milliós továbbfoglalkoztatását, miután százmilliós végkielégítést fizettek neki. Az ügyben a cég felügyelőbizottságától rendkívüli vizsgálatot kér a városháza. A BKV szerint szabályosan jártak el, a volt igazgató munkájára pedig szükségük van, aki mindezeken felül még a szolgálati kocsiját is megtarthatja. Az új főszemélyzetist pályázaton keresik.

A BKV-nál 2003 óta humánpolitikai igazgatóként dolgozó Szalainé Szilágyi Eleonóra munkaviszonyát tavaly márciusban bontották fel, információink szerint összesen 96 millió forint végkielégítést kapott, amelyből tízmilliós nagyságrendű volt a titoktartási pénz, mintegy húszmilliót pedig elmaradt prémiumként kapott meg.

A munkaviszony megszüntetése után a felmondási időre havi négymillió forintért foglalkoztatta a volt igazgatót a BKV, a felmondási időt pedig Balogh Zsolt jelenlegi vezérigazgató-helyettes még megbízott vezérigazgatóként tavaly meghosszabbította 2009 végéig.

A BKV Deloitte által készített tavalyi könyvvizsgálói jelentéséből derült fény az esetre - ennek nyomán a Magyar Nemzet adott hírt az ügyről mai számában -, a dokumentumból ugyanis kitűnt, hogy végkielégítésben részesült olyan munkavállaló, aki továbbra is aktív állományban van.

A BKV honlapján lévő ismertető szerint a humánpolitikai igazgató "az oktatási és szociális kérdéseken túl foglalkoztatással, bérgazdálkodással, a kollektív szerződés kérdésköreivel foglalkozik, valamint az érdekképviseleti kapcsolatok keretében felmerülő feladatokat végzi el, a kölcsönös konszenzuskeresés jegyében".

Az ügy erkölcsi és törvényességi aggályokat is felvet - mondta lapunknak Vitézy Dávid, aki a "vállalhatatlan történet" miatt a cég hétfői felügyelőbizottsági ülésén rendkívüli vizsgálatot fog kezdeményezni.

A városházán megdöbbentek és vizsgáltatnák az ügyet

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes felkérte Székely Gábort, a BKV Zrt. felügyelőbizottsága elnökét, hogy haladéktalanul vizsgálják ki, tényszerűek-e a meghosszabbított munkaviszonyáról és a havi javadalmazásáról állítottak. Arra is egyértelmű választ vár a főpolgármester-helyettes, hogy az említett eljárás jogszerű-e

Lakos Imre (SZDSZ) közösségi közlekedési tanácsnok szerint - akit lapunk külföldön ért utol - "ha ez valóban így van, akkor egyszerűen felháborító és tűrhetetlen. Lakos hozzátette, ki kell vizsgálni a végkielégítés ügyét, és ha szükséges, azt kövesse azonnali felelősségrevonás. "Ilyen nincs, hogy valaki ekkora végkielégítést kap, aztán pedig még milliókért fizeti egy tönkremenő cég" - jegyezte meg.

A BKV szerint nem bruttó 4 millió forintot, hanem bruttó 1,2 milliót keres Szalainé Szilágyi Eleonóra, a cég személyzeti vezetője, igaz - teljesítmény szerint - még 120 százalékos prémiumra is jogosult; a társaság a vezető személyiségi jogaira hivatkozva az MTI érdeklődésére nem kívánta megerősíteni a Magyar Nemzetben megjelenteket.

Kirúgták, de szükség van rá, ezért kap még fizetést

Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy Szalainé Szilágyi Eleonóra azért maradhatott még másfél évig a cégnél - annak ellenére, hogy végkielégítését megkapta -, mert Balogh Zsolt, az előző - megbízott - vezérigazgató erre szabályos megállapodást kötött vele. Ebben az szerepel, hogy semmilyen más járandóságra nem jogosult a vezető, de elvileg a szolgálati autóját megtarthatja, miután a munkaviszonya ez év december végén lejár. A munkaviszonyt azért hosszabbították meg a végkielégítés után, mert Balogh Zsolt úgy látta, hogy a személyügyi vezető munkájára még szükség van - mondta Székelyné Pásztor Erzsébet.

Kocsis István vezérigazgató nem tartja elfogadhatónak a végkielégítés utáni továbbfoglalkoztatás ügyét, ezért vizsgálatot indított az ügy tisztázására, és pályázatot írt ki a humánpolitikai poszt betöltésére - tudatta csütörtök délután közleményben a közlekedési vállalat.

Nem ez az első botrányos végkielégítés

A BKV történetében nem ez az első eset, hogy a vezetőség milliós végkielégítése vagy prémiuma borzolja a ekdélyeket. Aba Botond, akitől csak nagy nehezen tudott megszabadulni a fővárost irányító MSZP-SZDSZ-koalíció, távozó vezérigazgatóként 9 millió forintos járandóságot kapott, a közös megegyezés részeként. (A főváros ígérte, hogy kivizsgáltatja a végkielégítés ügyét, de ebből semmi sem lett.) Gulyás László korábbi metróbiztost indoklás nélkül váltották le, 10 millió körüli végkielégítéssel. Menyhért László közlekedési vezérigazgató-helyettest 2007 áprilisban mentették fel, 35 milliós végkielégítéssel.

Az Aba Botondot váltó Antal Attila vezérigazgatói fizetését úgy alakították át, hogy az új vezér havi bérét megduplázták, másfél millió forintra emelték, kiegészítve az éves bér 150 százalékát kitevő prémiummal. A BKV-tól alig egy év után távozott Antal Attila 60-100 millió forintos végkielégítést is kaphatott volna, de erről lemondott. Utódja, Kocsis István hasonló konstrukcióban kapja javadalmazását, 2013 augusztusig szóló szerződése alapján, ha a vezérigazgató - akinek jelenlegi inog a széke - idő előtt távozna, információink szerint egyévi fizetésének megfelelő végkielégítést kaphatna.

Kocsis István vezérigazgatósága óta is tízmilliókkal távoztak a helyettesek.
Kocsis István a BKV vezérigazgatói pályázatával
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.