BKV: egy telephelyen vesztegelnek a modern trolik
Bár a BKV sok problémája közül az egyik legnagyobb az elöregedett járműpark, a céget nemcsak a pénzhiány, hanem időnként a jogszabályok is sújtják: a közlekedési társaság hiába vett tavaly egészen modern, használt trolikat Németországból, a járművek azóta egy telepen állnak – írja a Hirado.hu. A járművek azért vesztegelnek, mert nincs rajtuk vizsga: nem lehetett eldönteni, hogy kötöttpályás vagy gumikerekű járműnek számítanak. A hatóság azt ígéri, hamarosan le tudják azokat vizsgáztatni, mivel már tisztázták a szabályokat.
A tavaly vásárolt alacsony padlós német trolibuszok még mindig nem állhattak forgalomba a megváltozott vasúti törvény miatt. Nem volt egyértelmű, hogyan vizsgáztassák le őket: közúti vagy vasúti járműként. "Körülbelül egy éve módosították a jogszabályokat, és a kötöttpályás járművek közül kikerült a trolibusz. Az volt a magyarázat valószínűleg, hogy gumikerekes, és akkor ez mégsem annyira kötött pályás, de hát a felsővezeték miatt persze az" – mondta az m1 Híradónak Komócsin Zoltán közlekedésmérnök.
Van olyan beépített dízelmotoros troli, amely rövid ideig akár áram nélkül is képes közlekedni. Ezzel szemben a csaknem negyvenéves szovjet modelleket néha az utasoknak kell tolniuk, ha a jármű nem kap áramot egy nagyobb kereszteződésben.
A Híradó kérdésére a Nemzeti Közlekedés Hatóság azt közölte: terveik szerint az év végéig az összes új típusú trolit levizsgáztatják, ez a jelenleg is futó járművekkel együtt mintegy 160 trolit jelent.
A Budapesti Trolibusz-közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke azonban kételkedik ebben. "Nekem kétségeim vannak, hogy sikerülni fog, mert eddig kettő, azaz két darabot tudtak levizsgáztatni" – mondta Szabó István.
A szakemberek szerint a Németországból vásárolt, használt trolik a felújítás és a vizsga után akár tizenöt évig is üzemképesek maradhatnak.