BKV - hazugság és nagykoalíció

Személyeskedésektől sem mentes vita bontakozott ki a BKV-s járatritkítással kapcsolatos elképzelésekről a Fővárosi Közgyűlésben a szocialista és a fideszes képviselők között. A közgyűlés viszont egyhangúlag, tartózkodás és ellenszavazat nélkül döntött a BKV-nál történt szabálytalanságok kivizsgálására alakítandó bizottságról.

A BKV járatritkításával kapcsolatos vita előzménye, hogy Wintermantel Zsolt fideszes képviselő kérésére a Fővárosi Közgyűlésen kiosztották azt a "nem nyilvános" minősítésű dokumentumot, amelyet a szocialista Horváth Csaba még főpolgármester-helyettesként készíttetett arról, hogyan érhető el forrásmegtakarítás a BKV-nál.

Az ülésen jelen lévő újságíróknak a dokumentum tartalmáról, az egyik, magát megnevezni nem akaró szakpolitikus elmondta: hárommilliárd forintot úgy takarítanának meg, hogy 2010-ben nem lenne a közlekedési cégnél béremelés, továbbá csökkentenék a dolgozóknak a kollektív szerződésben foglalt juttatásait is; a két intézkedéssel körülbelül 3,2 milliárd forintot lehetne megspórolni. További négymilliárd forintot pedig a szállítási teljesítmény nyolc százalékos csökkentésével, azaz járatritkítással érhetne el a BKV. Ez a szakpolitikus szerint körülbelül 40-50 buszjárat (viszonylat) megszüntetését jelentené, vagyis megszűnne a buszjáratok negyede.

Horváth Csaba a közgyűlés szünetében úgy nyilatkozott: a szakértői tanulmány - amely a BKV gondozásában, a kormány és a főváros szakértőinek részvételével készült - "valóban tartalmazza, hogy egyébként járatrikítással is elméletben lehetne megtakarítani, de az anyag nem javasolja a jártritkítást és a járatbeszüntetést". A tanulmány három verziót fogalmazott meg, ezek közül az egyik tartalmazza a járatritkítást, ám, mint a politikus elmondta, ezt ő nem tudja támogatni.

Steiner Pál, az MSZP frakcióvezetője újságíróknak a járatritkítási tervvel kapcsolatban úgy fogalmazott: "szemenszedett hazugság, semmiféle anyag nem mutat ilyet, sehol ilyen nincs leírva, ezt zűrzavarkeltésnek tekintem". Tarlós István, a fővárosi Fidesz-KDNP-frakciószövetség vezetője válaszul azt közölte: visszautasítja, hogy hazugnak nevezzék a Fidesz képviselőit. Arra hívta fel az újságírók figyelmét, hogy a dokumentumban sehol nem szerepel az, hogy Horváth Csaba nem támogatja a járatritkítást.

Az MTI-nek átadott dokumentumban az szerepel: a BKV-nak a költségcsökkentés érdekében felül kell vizsgálnia a menedzserszerződéseket, a kollektív szerződést, valamint a beszerzési szerződéseket. "Amennyiben a felsorolt intézkedések nem elegendőek a többletfinanszírozás elnyeréséhez, akkor szükséges a szolgáltatási szint csökkentése. Ennek számítását a C változat eredményterve tartalmazza - itt a szállítási teljesítmény átlagos nyolc százalékos csökkentésével kalkulál a terv".

"Az üzleti terv C változata bemutatja, hogy a szállítási teljesítmény átlagosan 8 százalékos csökkentése éves szinten 5,1 milliárd forint költségmegtakarítást jelenthet, azonban a várható utasvesztés (melynek mértéke függ a teljesítmény-csökkentés ágazati megoszlásától) számítottan 0,8 milliárd forint bevételkiesést okozhat (1,1 milliárd Ft egyszeri hatás nélkül). Az erről való esetleges megrendelői döntés komplex mérlegelést igényel" - olvasható egy másik helyen a dokumentumban.

BKV-s vizsgálóbizottság egyhangú döntéssel

Tarlós István, a Fidesz és Bagdy Gábor, a KDNP frakcióvezetőjének közös előterjesztésére a Fővárosi Közgyűlés csütörtökön egyhangúlag, tartózkodás és ellenszavazat nélkül úgy döntött, vizsgálóbizottságot alakítanak a BKV-nál történt szabálytalanságok kivizsgálására. Az előterjesztés szerint az eseti vizsgálóbizottságba a Fidesz és az MSZP 3-3, az SZDSZ 2, az MDF és a KDNP 1-1 tagot delegál, a testület elnökét a legnagyobb ellenzéki frakció, alelnökét az MSZP adja. A vizsgálóbizottságnak egy módosítás nyomán a megalakulásától számított 60 helyett 120 napon elül kell jelentését benyújtania.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.