Biciklisek a bicikliút ellen
A "leavatott" kerékpárútszakasz a járdából kiszakított területen vezet a XIII. kerületi Dráva utcában a Dózsa György úttól a Kárpát utcai kereszteződésig, ahol a Magyar Kerékpárosklub (MK) aktivistái letakarták a kerékpárutat jelző közlekedési táblát és összevarrták a felavatást jelképező nemzeti színű szalagot.
Járdára telepíteni kerékpárutat drága és balesetveszélyes – mondta László János, az MK elnöke. 2007-ben például a budapesti Stefánia és a Thököly út találkozásánál azért halt meg egy kerékpáros, mert a Stefániá-ról jobbra kanyarodó teherautó sofőrje nem vette észre a vele párhuzamosan haladó, a járdán kiépített kerékpárúton tekerő biciklistát, aki át akart kelni a kereszteződésen és a KRESZ szabályai szerint elsőbbsége lett volna.
A tragédia óta eltelt majd-nem két év, és még mindig épülnek ilyen utak, pedig a járdára száműzött kerékpárút miatt a gyalogosok sincsenek biztonságban – mondta László János.
A szervezet számításai szerint a járdára épített kerékpárút kilométerenként átlagosan 40 millió forintba kerül. Az úttesten felfestett kerék-pársáv kilométerenkénti költsége ezzel szemben csupán 260 ezer forint, és a balesetveszély is kisebb, hiszen a gépjárművezetők és a kerékpárosok jól látják egymást, jobban tudnak figyelni egymásra – mondta a civil szervezet elnöke.
Halász Ferenc, az MK észak-pesti szervezetének vezetője az MTI-nek elmondta: "a rossz beruházás rend-szerhiba következménye." A befektető – egy irodaház építtetője – szakértők, például az MK megkérdezése nélkül terveztette meg a bő 600 mé-teres szakaszt, és meg is kapta az en-gedélyeket a kivitelezésre. Hamarosan a Fővárosi Közgyűlés elé is kerül egy terv, amely kimondja, hogy nem kell mindenhová önálló kerékpáros pályát létesíteni, hanem magát a városi közúthálózatot kell alkalmassá tenni a biztonságos kerékpározásra. "Mindent megteszünk azért, hogy a bürokrácia útvesztőiből szakértői véleményezés nélkül kikerült terv alapján megépített szakasz újra járda legyen" – mondta Halász Ferenc.