Becsukták, nem bezárták a menekülteket – védekezik a MÁV
Az ügy nyomán levélben érdeklődött a MÁV vezetésénél a Magyar Helsinki Bizottságot vezető Kádár András, egyebek mellett azt kifogásolva, hogy gyorsvonati pótjegyet kért a vállalat a furcsa utazás résztvevőitől (a vonatkozó kormányrendelet szerint a menedékkérők ingyen utazhatnak), és hogy a vasúttársaság alkalmazottai akadályozzák a menekülteket segítő szervezetek munkáját.
A MÁV szerint ez a kocsi nem bezárva, csak becsukva volt Kovács Klára / Népszabadság |
A Párbeszéd Magyarországért pénteken ismeretlen tettes ellen feljelentést tett az eset miatt. Szabó Tímea társelnök kérdésünkre elmondta: amikor a történtekről a Népszabadságból tudomást szereztek, haladéktalanul fölvették a kapcsolatot a TASZ és a Helsinki Bizottság jogászaival. A civil szakértők megerősítették a PM jogi szakértőinek álláspontját: a vonatok lezárása a személyi szabadság megsértésének minősül, amiért alapesetben 3 év szabható ki a Btk. alapján. Szabó szerint a morálisan is elfogadhatatlan lépés súlyosan jogsértő, és aligha kerülhetett volna rá sor a kormány által tudatosan gerjesztett idegenellenesség nélkül.
A parlamenti képviselő úgy fogalmazott: az emberek összezsúfolása és az ajtók lezárása a legsötétebb vészkorszakot idézi. A politikus megmagyarázhatatlannak nevezte, hogy miközben a statisztikai adatok másfél éve egyértelműen jelzik a menekültáradat fokozódását, az Orbán-kabinet semmit nem tett a helyzet humánus kezelése érdekében, a krízis csúcspontján is csak az indulatok szítására alkalmas populista intézkedésekre képes a válság enyhítése helyett.
Szabó Tímea elmondta: a feljelentéssel az volt a fő célja, hogy garantálják, az embertelen bánásmód nem válik gyakorlattá a vasútnál.
– A vasúttársaság a közszolgáltatási személyszállítás megrendelőjének egyetértésével a migránsokat szállító vonatokban közvetlen pluszkocsikat továbbít a menekültek díjmentes és helybiztosítás nélküli utaztatására – írta lapunknak küldött közleményében a MÁV. Az állásfoglalás szerint a bevándorlókat szállító különkocsikat a vasúttársaság nem záratja le. A jegyvizsgálók becsukják – de nem bezárják – a kocsikat.
Az ajtók becsukására azért van szükség, mert ezeket a kocsikat olyan intercity-szerelvényekhez csatlakoztatják, amelyeket más műszaki paraméterű kocsikból állítanak össze. A különkocsiknak a vezérlése azonban nem automatikus, a szabályok szerint pedig csak becsukott ajtókkal lehet elindítani a vonatot, ezért a jegyvizsgáló vagy belülről, a kar elfordításával vagy pedig kívülről, szakaszkulccsal tudja csukni. Ugyanez az eljárás valamennyi közlekedő kocsinál, melyekbe nincs automatika beépítve, hogy mozgás közben ne nyíljanak ki az ajtók. Ugyanakkor ez a vasút szerint nem jelent valódi lezárást, az ajtók megállás után kilinccsel belülről is nyithatók. A közlemény szerint a MÁV-Start a jövőben az „Ez a kocsi lezárva közlekedik!” táblákat nem fogja használni.