Az SZDSZ átment az ÁSZ-vizsgán
Az Állami Számvevőszék ugyanakkor rámutat arra, hogy a SZDSZ-alapítvány kuratóriuma, az alapító okirat előírásától eltérően, dokumentáltan nem ellenőrizte a támogatások felhasználását. Az alapítvány az általa kifizetett támogatások 58,3 százalékát egy szervezet számára folyósította. A jelentés szerint a kuratórium az ellenőrzött időszakban az alapítvány vagyonkezelését, gazdálkodását érintő döntéseit az alapító okirat szerinti határozatképes üléseken hozta. A kuratórium viszont egyik ellenőrzött évben sem fogadott el az alapító okiratban előírt költségvetési tervet.
A képviseleti jog gyakorlása megfelelt az alapító okirat előírásának; a szerződéseket minden esetben a képviseleti joggal rendelkező ügyvezető írta alá. Az alapítvány összes bevétele 224 millió forint volt, amelynek 98,6 százalékát tette ki a párttörvény alapján szabályosan folyósított központi költségvetési támogatás. Az alapítvány cél szerinti tevékenységére és működési költségeire összesen 187 millió forint ráfordítást mutatott ki éves beszámolóiban.
A számvevőszék a kuratóriumnak javasolta az adott támogatások szerződésben előírt következetes elszámoltatását, a magánszemélyek részére teljesített alapítványi kifizetéseknek a személyi jellegű ráfordítások között történő elszámolását, továbbá azt, hogy minden évben határozattal fogadja el az alapítvány költségvetési tervét.
A jelentés szerint a Szabad Demokraták Szövetsége a vizsgált évek gazdálkodási beszámolóit a párttörvényben előírt formában és tartalommal a Magyar Közlönyben és honlapján határidőben, szabályzatával összhangban, a főkönyvi számlákkal és analitikus nyilvántartásokkal alátámasztottan jelentette meg. Az ellenőrzés által feltárt elszámolási problémák "a lényegességi küszöböt" nem érték el, ennek figyelembe vételével a törvényben meghatározott számviteli alapelveket érvényesítették. A párt 2007-2008. évi gazdálkodásáról megbízható és valós képet adtak a megjelentetett beszámolók.
Az SZDSZ a számviteli szabályzatait a korábbi ÁSZ-ellenőrzés által tett felhívásra figyelemmel, összhangban a jogszabályi és gazdálkodási változásokkal a párt sajátosságainak megfelelően megújította. Az ÁSZ összefoglalója szerint a párt a párttörvény alapján a vizsgált időszakban évenként 261,1 millió forint állami támogatásra volt jogosult. A politikai tevékenység finanszírozására az egyéb hozzájárulások és adományok 2007-ben 195,5, 2008-ban 272,2 millió forint összegben teljesültek. Ez tartalmazta a kedvezményes ingatlanhasználattal megvalósult, a párttörvénynek megfelelően értékelt nem pénzbeli vagyoni hozzájárulások értékét is.
Az egyéb bevételek a párt tulajdonában álló ingatlan díj ellenében történő hasznosításából, feleslegessé vált tárgyi eszközök értékesítéséből, költségtérítésekből, káreseményekkel kapcsolatos bevételekből, kamatbevételekből, propagandatárgyak értékesítéséből, rendezvények szervezéséből, valamint különféle egyéb bevételekből és kölcsönökből tevődtek össze.
Az ÁSZ közölte, hogy a pártok gazdálkodása átláthatóságának megteremtéséhez, az egységes követelmények és szankciók érvényesüléséhez továbbra is elengedhetetlennek tartja a párttörvény módosítását, a számviteli törvénnyel való összhangjának megteremtését.