Az NMHH találkozása a közösségi médiával: Kiosztott megosztók

Nem örvend különösebb népszerűségnek a médiahatóság az interneten, különösen a közösségi médiában. Az NMHH netes jelenléte néhány, alig olvasott honlapból és szerény – ám annál több panasszal elárasztott – közösségi oldalból áll.

A médiahatóság és annak médiatanácsa különös módon önálló felületeken van jelen a neten, de egyik sem számít túlzottan népszerűnek. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) honlapja az Alexa látogatottsági adatai szerint Magyarországon a 4728., a mediatanacs.hu pedig a 8666. helyen áll, ami gyakorlatilag hibahatáron belüli, majdnemhogy mérhetetlen forgalmat jelent. A honlapokról egy blogba, illetve a webkettes felületekre száműzték a hozzászólásokat, így leginkább ezeken mérhető a hatóság online jelenlétének fogadtatása.

Trollok kedvence

A hatóság online felületei közül még a médiatanács blogján van a legnagyobb "pörgés." A kommentek és Facebook-megosztások száma alapján az olyan, egyébként is megosztó témák vezettek, mint a Pesty-féle Fekete doboz botrányfilmjéről, a Tilos Rádión korhatár-jelzés nélkül leadott Ice-T számról, vagy a médiatörvény hatályáról szóló posztok. (Ezeket a bejegyzéseket több százan osztották meg, a többit alig néhányan; 200-300 hozzászólás volt a maximum).

Eddig messze a legsikeresebb a gyeremekbarát piktogramokról szóló tavalyi szavazásuk volt, félezer megosztással és 16 ezer szavazattal. A siker persze itt is relatív, a kommentelők többsége a szavazásra feltett piktogramokon – kisfiú, kiskutya, maci – gúnyolódott, vagy magukat a jelzéseket tartotta feleslegesnek (idéznénk "Romkocsmák homályában merengő főállású troll" epikus hozzászólását: "Minek telebaszkodni piktogrammokkal lassan a kép mind a négy sarkát. Felőlem akár merev pénisz piktogram is jelölheti a gyerekeknek szánt tartalmat, az én gyerekeim már úgyis csak a múzeumból fogják ismerni az analóg tévéadást, a minőségi torrentoldalakat meg szerencsére nem veszélyeztetik ezek az ostobaságok.").

A hozzászólások alapján gyanítható, hogy a megosztás gombot sem puszta rajongásból nyomták meg a blog olvasói. Arról nem is beszélve, hogy a szavazásra feltett mackófejből azonnal internetes vírus lett, a "pedo maci" néven elhíresült mém figurájával való riasztó hasonlósága miatt. Így ez a voksolás – noha a vita generálására kétség kívül alkalmas volt – inkább öngólnak tekinthető.

Öröm az ürömben

Még durvább beszólások árasztották el a hatóság és a tanács közösségi oldalait. A hatóságnak – szerencséjére – szerény a webkettes jelenléte: a mikroblog-szolgáltatókat (Twitter, Tumblr) egyáltalán nem használják, csak a Facebook-on és a YouTube videómegosztón vannak jelen önálló oldalakkal, itt viszont szintén megkettőződve. Az NMHH-nak és a Médiatanácsnak is külön oldalt készítettek, és úgy néz ki, a csatlakozók többsége nem kifejezetten rajongási célzattal követi a posztjaikat. Hatóságról lévén szó, a közösségi média amúgy sem kifejezetten barátságos terep számukra, körülbelül annyira mondható sikeresnek a jelenlétük, mint egy végrehajtó cégé, vagy az adóhatóságé. Kiváltképp, amikor az RTL Klub elsötétítéséről, vagy a Klubrádió frekvenciapályázatáról tettek közzé hatósági határozatokat (előbbi esetben a kommentfolyam hamar "anyázásig" fajult).

A médiahatóság és a médiatanács Facebook oldalaihoz eddig összesen ezren csatlakoztak, ehhez jön még a magánszemélyként regisztrált – és mint ilyen, a Facebook felhasználási feltételeit sértő – "NMHH kommunikáció", a maga négyszáz ismerősével. (Összehasonlításul: a Nem én vagyok Szalai Annamária elnevezésű vicc-oldalt háromezren kedvelik.) A csatlakozók száma a hasonló méretű oldalak bővülésének megfelelő ütemben, naponta 10-15 felhasználóval gyarapszik.

Szabályozó szervek

Nem csak a rajongótábor nagysága, de a megosztott tartalmaik alapján sem állítható, hogy webkettes guruk készítenék az oldalakat: egyik oldalon sincs érdemi aktivitás, heti 20-30 említés, minimális számú lájkolás és megosztás. Az NMHH oldalnak már a névjegyébe írt mondatáról is lerí, hogy nem igazán otthonosan mozognak munkatársai ezen a terepen: "A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság önálló szabályozó szerv, amely kizárólag a törvényeknek van alárendelve.". A kommunikációjuk hivatalos, magázódó, inkább a szakmához szóló, és lényegében kimerül a médiahatósági döntések, sajtótájékoztatókról készült fényképek és interjúk megosztásában.

Posztjaik címe sem igazán buzdít aktivitásra: Véleményezhető a média- és hírközlési biztos ajánlástervezete, Összefoglaló a hálózatsemlegesség aktuális kérdéseiről rendezett konzultációról, Hasznos tudnivalók, Indul a Digitális Átállás Tesztprogram szerelési szakasza. És még ha izgalmasabb témákat is dobnak be, többnyire azokban sincs sok köszönet: "Magukat jobban utálják ebben az országban, mit az APEH-et! Szép teljesítmény, gratulálok a munkájukhoz! De remélem az oviban van nyári szünet, nehogy szegény gyerekeket lefárasszák!" - szinte bármiről posztolnak, ilyen jellegű kommentek érkeznek a felhasználóktól. A Facebook-szavazásokkal sem arattak eddig különösebben, a sport témájú kérdéseik elérték ugyan az ezer fős határt, de például a Hogy éreztétek magatokat a DUE-sajtófesztiválon? kérdésre négyen válsszoltak, eből egy a hatóság munkatársa, a másik pedig az NMHH Kommunikáció...

A médiatanács Facebook oldalán ("politikai nézetei: egyéb") még gyérebb az aktivitás, kevesebbb poszt, fotó és szavazás. Eseményeket egyáltalán nem találtunk, gyakorlatilag itt is beérték a honlapjukról és a blogjukról átemelt hivatkozásokkal és néhány cikk posztolásával.

Talpon maradni

A hatóság és a tanács a YouTube-on is külön utakon jár, 30-30 feliratkozóval; egy videót átlagosan néhány tucatnyian néztek meg. A hatóság és a tanács csatornáinak videóit összesen 50 ezerszer nézték meg, ebből egyetlen videó ért el 20 ezer fölötti nézőszámot: a Maradj talpon vetélkedő NMHH-s különkiadása. Megkockáztathatjuk, hogy ez a videó sem hozhatott túl sok piros pontot a hatóságnak: a felvétel 26 embernek tetszett, 130-nak nem; a kommentek között pedig még a finomabbak közül való a következő megjegyzés: "Ha nem nyert volna Szalai, repül az egész MTV stáb. :D", hogy a gasztroenterológiai ('BŐŐŐŐEEEEEEEE' típusú) hangulatnyilvánításokról már ne is beszéljünk.

Merjenek nyomulni?

A Népszabadság Online Facebook-oldalán szavazást indítottunk arról, hogy van-e értelme egyáltalán egy hatóságnak rajongói oldalt indítania, hozhat-e ez a konyhára, avagy csak arra alkalmas, hogy önként pofonokba szaladjon bele.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.