Autók az Üllői út alatt

Fásítás, zöldsávok létrehozása, a gépjárműforgalom föld alá süllyesztése, a villamospálya középvonalba helyezése és zöldítése – néhány főbb javaslat, melyeket a napokban zárult, az Üllői út megújítására kiírt ötletpályázat indulói fogalmaztak meg.

Az Üllői út újrapozícionálására vonatkozóan friss, kreatív, fiatalos ötleteket várt a XVIII. kerület főépítészi irodája, a pályázat kiírója. Pestszentlőrinc-Pestszentimre a tenderre beérkező tervek eredményeivel szeretett volna egy újfajta rálátást kapni az Üllői úti konfliktusokat feloldó megoldásokra és a jövőbeni fejlesztési irányokra.

Az Üllői út átformálását célzó, csaknem egy éve indult munka az ötletpályázattal újabb fontos mérföldkőhöz érkezett. Az eddig lezajlott szakmai munka erénye a közösségi részvétel és a partnerség kialakítása, amely megfelelő alapot teremtett az érdekelt szereplőkkel való közös gondolkodás kialakítására.

A beérkezett hat pályaművet a Magyar Építész Kamara, a XVIII. kerület szakbizottsága, a Kortárs Építészeti Központ, az Építészfórum, a Fiatal Urbanisták Tagozata és az Újirány egy-egy képviselője zsűrizte). A tervpályázat kiíróinak célja elsődlegesen a diákság újszerű problémamegoldásainak az Üllői úti revitalizációba való integrálása volt. A hagyományostól eltérő ötletpályázati kiírás, valamint a csekély díjazás ellenére igen izgalmas megoldások és nagyon kreatív ötletek születtek. A zsűri értékelése egybehangzó eredményt hozott.

Jáki Monika, mint a pályázat társszervezőjeként és koordinátoraként jelenlévő REevolutio Kft. vezető tanácsadója az Üllői út megújítására irányuló szakmai munka eddigi eredményeivel ismertette meg a jelenlévőket. Összességében elmondható, hogy a tervek mindegyike tartalmazott kreatív, előremutató megoldásokat, megvalósítandó gondolatokat, és az üllői úti szakasz monotonitásának feloldására irányuló javaslatokat, e célra kijelölendő „minta” csomópontokat. A tervek túlnyomó része nem javasolt nagyobb térbeli beavatkozást, inkább arculati, tájékozódást segítő megoldásokkal kívánták az Üllői út mentén meglévő magas vizuális szennyeződést csökkenteni.

Ennek megfelelően a pályázók jellegpontokat jelöltek ki és karakterizáló elemeket terveztek. Fontos rendező elv volt a fásítás, a zöldsávok létrehozása a kertvárosias lakórészek mentén. Amely tervek viszont beavatkozási javaslatra tettek javaslatot, azok elsődlegesen a közlekedésre vonatkoztak. Itt felmerült, mind a (gyorsabb) gépjármű forgalom föld alá süllyesztése, mind a villamospálya középvonalba helyezése, zöldítése. A helyi közlekedés részben parkolósáv mellett, részben zöldsáv mellett lüktetne végig az Üllői út ezen szakaszán.

Hangsúlyt kapott a P+R parkolók kijelölése, illetve mélygarázsok létesítése, melyeket a földfelszínen zöldítenének, parkká alakítanának. Az útszakasz lineáris meglétének tényét majdnem minden pályázó adottságnak vette. Ezért csak kevés tervben jelenik meg egy új térstruktúra létrehozására való törekvés. Ellenben adódott olyan pályázat is, amely az Üllői út problémáját nem az útszakaszon belül, azaz az Üllői út mentén kezeli, hanem elhúzva a területről a fókuszt, máshol alakít ki kerületközpontot.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.