Augusztustól elfelejthetik az autósok a Margit hidat

Júliusban kezdődik a Margit híd felújítása, forgalomkorlátozásra csak augusztustól kell számítani, onnantól viszont egy évig. Gyalog és tömegközlekedéssel mindvégig át lehet jutni majd a hídon, de lesz néhány hét, amikor semmilyen járművel. Az év legnagyobb fővárosi beruházása 13 milliárdból; később kezdődik, és többe kerül, mint tervezték.

Júliusban indul Budapest legrozogább dunai átkelőjének, a Margit hídnak a régóta tervezett felújítása. A rekonstrukció 13 milliárd forintba kerül, ebből hatmilliárd az európai uniós támogatás. Demszky Gábor főpolgármester mai tájékoztatóján azt mondta: ez az idei év legnagyobb munkája, a költségkeret pedig még nem végleges, mert a közbeszerzési tenderek még nem is zárultak le.

Forgalomkorlátozásra augusztustól kell számítani; a nagykörúti villamosok - rövid megszakításokkal - ideiglenes pályán, mindvégig járni fognak, át is lehet majd gyalogolni, de az is lehet, hogy biciklizni a munkálatok idején is az átkelőn. Idén nyártól a híd északi felén kezdik a felújítást, 2010 márciusától folytatják a déli oldalon. Előbbi azt is jelenti, hogy jövő tavaszig a Margit-szigetre csak az Árpád hídon keresztül lehet bejutni. Lesz az átépítés végén néhány hét, amíg semmilyen jármű nem mehet át a hídon. (Pontos ütemtervet a Főpolgármesteri Hivatal a tenderek lezárultával tud közölni.) A forgalmat 2010 augusztusában engedik vissza a hídra.

Aluljáró helyett lámpás zebra

A 133 éves átkelőn, Budapest második állandó hídján rendbe hozzák és pótolják a műemlékeket, a sziget bejárónál megszűnik a gyalogos aluljáró, helyette az úttesten lámpás zebrát alakítanak ki, a babakocsival közlekedőkre és a mozgáskorlátozottakra tekintettel. A villamosmegállót kiszélesítik, korlátokkal kerítik el, felújítják a közművezetékeket, és díszkivilágítást is kap az átkelő.

A Margit híd a francia Ernest Gouin tervei alapján 1876-ban készült el. A középső pillérhez csatlakozó margitszigeti bejárót azonban csak 1900-ban nyitották meg, ennek építéséig a szigetet csak csónakkal lehetett megközelíteni. 1935-37 között a hidat déli irányban kiszélesítették, így további két közúti sávot lehetett elhelyezni rajta. Ekkor került a híd közepére az 1879 óta közlekedő villamos pályája is. 1944. november 4-én, a délutáni csúcsforgalomban a Pest felőli három pillért felrobbantották, a detonáció számtalan áldozatot követelt. A híd budai részeit később, 1945 januárjában robbantották fel. A háború után először csak fele szélességében építették újjá a hidat, a teljes híd 1948 nyarára készült el.

Utoljára harminc éve újították fel

A Margit hidat legutóbb 1978-ban újították fel. Azóta az állagmegóváson kívül komolyabb beavatkozást nem végeztek a hídon, így az acélszerkezetek egyes részei tönkrementek, a pillérek kőburkolata mállik. Az elmúlt években a biztonságos közlekedés érdekében a pályalemezt acélgerendákkal dúcolták alá, a korlátokat pedig a kidőlés veszélye miatt meg kellett erősíteni.

A főváros már több mint egy évtizede tervbe vette a főváros egyik legforgalmasabb, alaposan elhasználódott átkelőjének a felújítását, de eddig nem volt rá pénz. A kezdést már tavaszra tervezték, de az engedélyeztetés miatt ez is csúszott. Tavaly decemberben pedig további kétmilliárddal emelkedett a költségkeret, többek között azért, mert több mint egymilliárdos tartalékkeretet képeztek, mondván, egyes szerkezeti elemekről csak munka közben derülhet ki, milyen állapotban is vannak.

Akár másfélszer többe is kerülhet, mint tervezték

A főpolgármesteri kabinet által hétfőn tárgyalt tájékoztató szerint az árak 2007-es becslésre épülnek, és akár 30-50 százalékkal is növekedhetnek. Egyebek közt azért, mert a gazdasági válság miatt ugrásszerűen drágultak a banki finanszírozási költségek, emelkedik az áfa, az acél világpiaci ára és az infláció. Többletköltséget gerjeszt az is, hogy a tervezettnél később kezdődik a rekonstrukció, így csökken a kivitelezésre fordítható idő. Emiatt költségigényes technológiákkal télen is folytatnák a rekonstrukciós munkálatokat.

Az 1,2 milliárd forintos tartalékkeret mellett 650 millió forint szerepel a hídon lévő szobrok helyreállítására, 675 millió a rekonstrukció alatt üzemelő villamosok ideiglenes vágányának kiépítésére, 150 millió a díszkivilágításra, 100 millió a P+R költségekre és 75 millió forint a műszaki ellenőrre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.