Átvilágított KLIK: zűrzavar a köbön
Szabó hetekig vizsgálta az államosított közoktatás legfőbb irányító szervét – számol be a munkájáról készült jelentést megszerző Index. Szabót tavaly ősszel nevezték ki, hogy világítsa át a Kliket, azóta már nem kormánybiztos, és tevékenységéről sem adtak ki információt.
Hibás gazdasági döntések, valótlanságok állítása, rossz vezetési stílus és a jobbító javaslatok figyelmen kívül hagyása – sok egyéb mellett ezeket a megállapításokat írta le a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnökének tevékenységéről a miniszteri biztos.
Szabó miniszteri biztosi kinevezéséhez az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) nem fűzött magyarázatot, viszont sokan tudni vélik, hogy az ötlet egyenesen Orbán Viktortól jött, mert a miniszterelnök elégedetlen volt az állami kézbe vett közoktatási rendszert irányítani hivatott mamutszervezettel.
Ezt támasztja alá az Index által megszerzett november 15-i keltezésű összefoglalója is. A 60 oldalas (rész)jelentésben Szabó a Klik gazdálkodását, szervezeti működését, külső-belső kommunikációját és informatikai beruházásait elemezte.
A jelentésben egyáltalán nem kímélte a centralizált országos közoktatás élére állított Klik-elnök, Marekné dr. Pintér Arankát, sőt az esetek jó részénél személyesen őt tette felelőssé a hibákért. A miniszteri biztos már a bevezetőben egyértelművé tette véleményét: a Klik elnöke „nem képes hatékonyan működtetni a szervezetet”. Sikerült olyan helyzetet teremtenie, hogy egy évvel az indulás után az öt legfontosabb főosztály élén személyi változások várhatók.
A jelentés személyesen az elnököt hibáztatja a 2013-as gazdálkodás szakszerűtlenségéért és a szervezet 2014-es költségvetésébe kódolt, az év végére akár 50 milliárdosra duzzadó hiányáért is. „A Klik nem költséghatékony” – állítja Szabó, hozzátéve, hogy az elnök nem tette meg a szükséges lépéseket a költségracionalizálás területén. „Óvatos becslésem szerint 2014-es naptári évben 2 milliárd forintot kellett volna hatékonyságnöveléssel megtakarítani. Ez felveti a közpénzek hatékony felhasználásának nem teljesülését.”
Az ország általános iskoláit összefogó szervezet főként azzal tudna spórolni, ha nagy tömegben, egyszerre vásárolná meg a működéshez szükséges eszközöket: a nagy közbeszerzések kiírása azonban nem történt meg. A biztos szerint az ésszerű gazdálkodást akadályozta az is, hogy az átvilágítás idején még nem volt pontos kimutatás a Klik-vezetés kezében a közoktatásban dolgozó tanárok létszámáról, enélkül pedig nem lehet pontosan tervezni.
A belső vizsgálat feltárta, hogy az elszámolások is sokszor törvénytelenül, utólagos lepapírozással zajlottak. A miniszteri biztos talált olyan esetet, amikor a Klik úgy egyenlítette ki a beszállító cég számláit, hogy a szervezet központjában 10 hónappal az első teljesítés után még mindig azon ügyködtek, hogy visszamenőlegesen elkészítsék a szerződést. Az adatrögzítések is pontatlanok voltak: „Megnézve a szerződéseket 1642 darab budapesti szerződésből 685 nem rendelkezik iktatási (nyilvántartási) számmal. Ez a szerződések 41,7 százaléka. Ez jelentős szám.”
A tanulmány név nélkül ugyan, de Mareknét hibáztatja a Klik informatikai problémái miatt is. Gazdasági számítások, előzetes szakmai tervezés nélkül választották ki a hardvereket, amelyek aztán nem váltak be, sőt nehezítették a hálózat működését. Szabó szerint a Klik neki végig azt kommunikálta, hogy nem a szervezet választotta a megvalósított hibás hibrid megoldást, azonban ez „az állítás nem felel meg a valóságnak”. A miniszteri biztos szerint az elnök félretájékoztatta az irodaház kiválasztásával kapcsolatban is. A központi iroda kiválasztásával azért foglalkozott, mert a Klik budapesti irányító központja folyamatosan helyszűkében van, holott az induláskor Marekné választhatta ki az irodaházat. Kiderült, hogy a kínálatból olyan irodaházat választott, amelyben eleve nem férhetett el a 130 fősre tervezett csapat fele-harmada. A jelentés szerint a Nádor utcai ingatlan sok tekintetben jóval drágább is, mint a piaci átlag. „A KLIK elnöke tájékoztatásában valótlanságot állított az épület állaga tekintetében, hiszen történtek felújítások a beköltözés után és a jelenlegi állapota sem tekinthető kielégítőnek. A KILK elnöke tájékoztatásában valótlanságot állított az épület informatikai ellátottsága tekintetében. A bérleti szerződés több ponton is aggályos, és nem a KLIK érdekeit képviselik” – vonta le az elhelyezéssel kapcsolatos elnöki intézkedésekből a tanulságokat Szabó.
Az Emmi Köznevelési Államtitkárságán Szabó tevékenységéről azt mondták, álláspontjuk szerint kifogástalanul végezte el a számára kitűzött feladatokat. Arra a kérdésre, hogy felhasználták-e már az átvilágítás eredményeit, annyit mondtak, hogy a Klik „működését gyorsabbá, hatékonyabbá tevő javaslatok beépülnek majd a szervezet formálódó szervezeti működési szabályzatába”. A Hoffmann Rózsa által vezetett államtitkárság szerint a szerződéshosszabbításra nem volt szükség: „a biztos határozott idejű megbízása az adott feladat elvégzéséig szólt, így annak meghosszabbítását semmi sem indokolta”.