Arccal a vasút felé! - utasított Orbán
A Fidesz szakpolitikusa, Fónagy János szerint a magyar vasutat már nem lehet tovább reformálni, hanem újjá kell építeni. "Újjáépítjük ismét, ahogy újjáépítették 1920-ban, amikor a trianoni határcsonkítás következtében elveszítette a pályaszakasz csaknem kétharmadát, és több mint ötven helyen vágták el a pályát, vagy ahogy újjáépítették 1945-46-ban, a második világháború után" - fogalmazott a politikus.
Az Orbán-kormány volt közlekedési minisztere a Magyar Demokrata című hetilapnak adott interjúban hangsúlyozta, hogy a MÁV tartozása jelenleg mintegy 250 milliárd forint, az év végére pedig mintegy 70-80 milliárd forint veszteséget várnak. A kormány eladta a vasúttársaság egyetlen eredményes üzletágát, a teherszállítást.
Szerinte az eredeti, 103 milliárd forintos vételárból különböző jogviták miatt alig több mint 70 milliárd forint bevételhez jutott az állam, de ebből a pénzből sem futotta mozdonyok beszerzésére, pályaszakaszok felújítására.
Fónagy János azt mondta, hogy a jelenleg napirenden lévő reformintézkedések egyrészt 40 milliárd forint elvonását, valamint a MÁV Zrt. három részre darabolását jelentik a gyakorlatban. Szerinte az átalakítás költségeit a vontatás és a gépészet eladásából akarják fedezni. Ez azzal a veszéllyel jár, hogy egyrészt a vontatás elvételével teljesen kiszolgáltatottá teszik a magyar vasutat az ilyen szolgáltatást kínáló osztrák vagy német vasútnak, másrészt a gépészet eladásával "a MÁV gerincét adó utolsó néhány ezer járműjavító munkahely is megszűnik".
A Fidesz múlt pénteken jelentette be közleményben, hogy Orbán Viktor a vasút helyzetével és jövőjével foglalkozó munkacsoport létrehozásával, illetve vezetésével bízta meg Fónagy Jánost, akinek feladata a vasúti közlekedés megújításának és a nemzeti vasúttársaság újjáépítésének előkészítése lesz.