Andrássy út: kerékpárosok előnyben
A kerékpársáv és a parkolósáv az Andrássy úti helycseréjét már tavaly bejelentette Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója. Az új rend eredményeként gyorsabb és biztonságosabb lesz a kerékpározás az Andrássy úton, az autósok számára pedig az útról való jobbra kanyarodás válik könnyebbé. A beruházás kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési eljárás folyamatban van, a munkákat a BKK 2012 áprilisában kezdi meg, de az új forgalmi rend legkésőbb tavaszra elkészül.
Az új elrendezésben a kerékpáros a közúti forgalom egyenrangú résztvevőjévé, a kerékpársáv pedig a forgalmi sávok egyikévé válik. A kerékpársáv és a parkolósáv közé egy ajtónyitásnyi biztonsági sáv kerül, hogy a váratlanul kinyíló ajtók se okozzanak balesetet.
A bicikliseket többé nem veszélyeztetik sem a jobbra kanyarodó autók, nem akadádályozzák a parkoló vagy rakodó autók, sőt a BKK még azt is megígéri, hogy kuka sem kerül rendszeresen a kerékpársávra. A kanyarodó kerékpárosok elsőbbséget kapnak az autókkal szemben is.
Változik a lámpák beállítása is: ma több csomópontban a kerékpárosok és a gépjárművek felváltva kapnak zöld jelzést, így mindenkire kevesebb zöldidő jut és a kerékpárral való közlekedés kényelmetlen. Ez a működési elv megszűnik, az Andrássy úton az egy irányba haladó járművek egyszerre kapnak zöldet, az önálló kerékpáros jelzőlámpák megszűnnek, mindenkire hosszabb zöld jut. Megszűnik a nyomógombos jelzőlámpa az Oktogonnál, így a kerékpárosok egyik legkényelmetlenebb csomóponti kialakítása alakul át. A többi kereszteződésben, ahol lehet, ott a kerékpárosok számára a csomóponti megállás helyét jelző vonal (stopvonal) a gépjárművek stopvonalánál előrébb kerül.
A teljes szakaszon új aszfaltot kap a parkolósáv és a kerékpársáv, utóbbit piros színnel is kiemeljük. A parkolókat és taxiállomásokat újra felfestik, a nagykockakő burkolat a buszmegállókban megmarad.
A változtatást a jelenlegi kerékpársávot ért sok jogos kritika miatt végzi el a BKK. A parkoló autók „mögé” eldugott kerékpársávon közlekedőkre se a jobbra kanyarodó autók, se a parkoló autókból kiszálló utasok, se a gyalogosok nem számítottak, mindez sok konfliktust és balesetveszélyes helyzetet okozott. Az út 1995-ben készült kialakítása egy kényszerű kompromisszum eredménye, az akkori hatósági előírások mindegyikének egyedül ez az elrendezés felelt meg.
Hamarosan az Andrássy út külső szakaszán is új rendben lehet kerékpározni. Az Oktogon és a Hősök tere között az Andrássy út szervizútja kijelölt kerékpáros útvonal lesz, a folyamatos kerékpározást segítő forgalmi renddel, felfestéssel és lámpabeállítással, a sétány pedig kizárólag a gyalogosoké, kutyát sétáltatóké, görkorcsolyázóké lesz.