Alkotmányellenesen dolgoznak az autópálya-ellenőrök?

Az állami autópálya-kezelő emberei senkit nem állíthatnának meg a sztrádákon – legalábbis ezt állítja a Magyar Autóklub jogásza. Szerinte egy kormányrendelet kevés ahhoz, hogy járművek feltartóztatására bárkinek felhatalmazást adjon.

Egy kormányrendeletre hivatkozva állítják meg az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) ellenőrei az autósokat, de ez a jogszabály a Népszava cikke szerint alkotmányellenes. Közterületen csak a rendőröknek, a vám- és pénzügyőröknek és a Nemzeti Közlekedési Hatóság embereinek van joga járműveket leinteni. Az ÁAK tavaly december óta működtet mobil ellenőrzőcsoportokat, amelyek pihenőhelyeken, a sztrádára fel-, illetve levezető csomópontoknál állítják meg az autósokat, hogy beszedjék tőlük a bírságot.

Közlekedési szakértők ezért kifogásolják, hogy az ÁAK saját alkalmazottaival ellenőrizteti az autósok úthasználati jogosultságát. Vagyis azt, hogy hatósági jogosítvány nélküli egyenruhás ellenőrök állítják meg a pihenőből kifelé tartó autókat.

Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke a Népszavának elmondta: alkotmányosan aggályosnak tekinthető a szervezet azon jogosítványa, hogy hivatalos hatósági személyek jelenléte nélkül állíthatják meg azokat a vezetőket, akik fennakadnak az ellenőrző rendszeren.

A jogász felhívta a figyelmet arra: ha egy autó a városban tilosban parkol, az ellenőrnek joga van kerékbilincset tenni a járműre, ám mindezt csak hatósági igazolvánnyal rendelkező személy, például közterület-felügyelő jelenlétében teheti meg.

Az ügyvéd úgy látja, az alkotmány alapján nem elfogadható, ha egy egyenruhás, de hatósági jogosítvánnyal nem rendelkező személy félreállíthatja az autósokat. "A jogszabály nem összeegyeztethető a jogállamiság követelményével" – tette hozzá.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kommunikációs osztályának képviselője ezzel kapcsolatban annyit mondott, hogy a jogosulatlan ellenőrzésre irányuló vádak alaptalanok, hiszen az ellenőrnek jogában áll megállítania a pihenőből kifelé tartó autót. A Népszavának névtelenül nyilatkozó szakértők szerint viszont megállás nélkül elhaladhat az autós az ÁAK embere mellett.

Az ellenőrzés egyébként pár másodpercet vesz igénybe, a járművek rendszámát egy készülék vizsgálja meg, amely azonnal kimutatja, hogy az autó rendelkezik-e érvényes matricával vagy sem. Ha nem, a vezetőnek helyben kell kifizetnie a bírságot forintban, euróban vagy bankkártyán az erre a célra felállított, gúnynevén "hot dogos" kocsi kasszájánál. Személyautó esetén a büntetés 14.875 forint.

Az ellenőrök az emberi hiszékenységgel élnek vissza – tette hozzá Nedeczky Tibor. A Magyar Fuvarozók Egyesületének közlekedési szakértője megjegyezte: "ha az emberek meglátnak valakit sárga ruhában vagy egy autót kék lámpával, azonnal félreállnak." Felháborítónak tartja, hogy miközben az egyszerű állampolgároktól megkövetelik, hogy jogszerűen közlekedjenek, amikor használják a sztrádát, az autópálya-kezelő megteheti, hogy jogszerűtlenül jár el.

Az ÁAK hat mobil ellenőrzőcsoportot hozott létre még tavaly márciusban azzal a céllal, hogy kiszűrjék az autópályát jogosulatlan használókat, és a helyszínen megbírságolhassák őket. A „matricavadászok” speciális gépjárművekkel és informatikai felszereléssel dolgoznak az ország gyorsforgalmi útjain, általában parkolókban, illetve a le- és felvezetőknél.

Az ÁAK a mobil ellenőrök munkába állításáig csak fix kamerákkal és út menti ellenőrző autókkal dolgozott. A mozgó csoport létrehozását e korábbi rendszer hátrányaival magyarázzák, vagyis azzal, hogy a bliccelők csak napokkal később kapták meg a felszólítást, a pótdíjat pedig sokan – főleg a külföldiek – nem fizették be.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.