Az adószakértők is örülnek az iránynak, de várják a részleteket

Ismét jó irányt vettek az elméleti adótervek Nem lenne vészes az áfa-emelés hatása és jót tenne a gazdaságnak, ha a kormányfő által bejelentett adóintézkedések ezúttal tényleg megvalósulnának, részben még az idén - mondják a szakértők. A válság miatt azonban most nem lenne jó ötlet az apránként bevezetett járulékcsökkentés, hanem általános mérséklésre van szükség.

Ezermilliárdos adócsomagról, illetve nagyjából ilyen mértékű adócsökkentésről, és cserében több százmilliárdos adóemelésről beszélt Gyurcsány Ferenc miniszterelnök. (Összefoglalónk a rendkívüli ülésről: Gyurcsány: "életünk 2009-ben nehezebb lesz") A válságintézkedések részét képező elképzelések között talán a leginkább közkedvelt az élőmunkaterhek - remélhetőleg érdemi - csökkentése lenne. Kérdéses, ez általános, minden munkáltatóra kiterjedő csökkentést jelent-e, vagy a korábban ismertetett, sávos, néhány év alatt felfutó mérséklést? Vámosi-Nagy Szabolcs, az Ernst&Young adószakértője szerint a mostani helyzetben az előbbi megoldással kellene élni, mivel a válság gyakorlatilag minden céget érint - még ha szektoronként eltérő mértékben is.

A járulékcsökkentés rövidtávon is pozitívan befolyásolhatja a vállalati döntéseket, elősegítheti a munkahelyek megtartását és némi gazdaságfehérítő hatással is lehetne számolni - mondja Oszkó Péter, a Deloitte elnöke. Jó lenne, ha ennek forrását nem más adók emeléséből, hanem a költségvetési kiadások csökkentéséből teremtené elő a kormány, ami viszont több időt vesz igénybe, mint ami most adott a válság miatt. Így Oszkó Péter - más adószakértőkkel egyetértésben - most racionális lépésnek tartja azt, hogy a járulék és a személyi jövedelemadó csökkentését részben az általános áfa-kulcs emelésével kompenzálják.

A magasabb áfa-kulcs - az élelmiszereket is magéban foglaló emeléssel számolva - egyszeri inflációs hatása százalékpontonként 0,6 százalékkal hoz magasabb átlagos árszintet abban az évben, amikor azt bevezetik - állítja Vámosi-Nagy Szabolcs. Kérdés, hogy a tegnap bejelentett 2,5-3 százalékos inflációs prognózisba mennyi fér bele?

Elképzelhető ugyanakkor, hogy a válsággal várható alacsony vásárlói kereslet miatt a kereskedők valószínűleg kevésbé érvényesíthetik majd áraikban a magasabb forgalmi adót, így annak egyszeri inflációnövelő hatása is kisebb lenne a normálisan várhatónál - mondja Erdős Gabriella, a PricewaterhouseCoopers adópartnere.

Persze arra is számítani kell, hogy ha csökkenti a kormány, illetve a parlament a személyi jövedelemadót, akkor az érintett rétegeknél több pénz marad, tehát többet költhetnek majd, ami a forgalmi adó emelésének kereslet visszafogó hatását most jól ellensúlyozhatja.
Az egyáltalán nem derült ki a kormányfő beszédéből, hogy az szja-terhek csökkentését miként képzeli el a kormány: a 18 és 36 százalékos sávok közti jövedelemhatár eltolását jelenti-e ez (mint ahogy az ősz elején felmerült) vagy az adókulcsok mértékének, esetleg számának változtatását is. S a jövedelemadó terhelés szempontjából az is kulcsfontosságú kérdés, hogy hozzányúlnának-e az adójóváírás rendszeréhez? Voltaképpen a nominálisan járó szociális juttatások (a legnagyobb tétel a családi pótlék) bruttósításának és adókötelessé tételének a hatása is nagyban függ mindettől. Vámosi-Nagy Szabolcs szerint, ha a bruttósítást a mai 18 százalékos kulcs és a mai 1,7 milliós sávhatás mellett hajtaná végre a kormány, akkor az az átlagosnál jobban keresők esetében csökkentené a családi pótlék valóban felhasználható összegét. Vagyis ez félmegoldás lenne ez esetben a tisztán rászorultsági elv és az alanyi jogú támogatási rendszer között.

Az egységes vagyonadónak újfent örülnének a szakértők, mivel az jóval közelebb vinné az adórendszert az igazságos közteherviseléshez. A kormányfő szavaiból annyit lehet kivenni, hogy a változások valószínűleg a jelenlegi vagyonadóztatást - tehát az önkormányzati bevételeket - is érintenék. Az érdemi vagyonadóztatás mellett szól, hogy a vagyont nehezebb eltitkolni, mint a jövedelmet. Ha sikerülne valóban jól működő vagyonadót bevezetni egy érdemi szja-csökkentés mellett, akkor azzal azok járnának jól, akik majdani adóköteles vagyonukat adózott jövedelemből vették, akik eltitkolt jövedelemből gazdagodtak, azoknál ez tehernövekedést jelenthet.

Kérdés persze, hogy ha ingatlanadóban gondolkozik a kabinet, akkor az adóalapot milyen technikával kívánják kiszámítani? Az Alkotmánybíróság ugyanis gyakorlatilag elkaszálta a luxusadónál kipróbált számított érték alapján való adóztatást, mivel az adóalanyok nem vitathatták érdemben a náluk megállapított adóalapot. A lehetőségekről azért most is van több elképzelés is. Szmetana György, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke változatlanul a hozadék-elvű adóztatás híve, ami több nyugat-európai államban bevált módszer. Vámosi-Nagy Szabolcs azonban úgy véli, a hazai négymillió ingatlan esetében továbbra is a számított érték lenne a megfelelő adóalap, csupán azt kellene biztosítani, hogy az ingatlantulajdonosok valóban vitathassák a hivatalosan megállapított értéket, ha tudják bizonyítani, hogy tulajdonuk nem ér annyit a piacon.

A miniszterelnök által elmondottakat tehát jó iránynak tartják a szakértők. Kérdés azonban, hogy mindezt mértékekkel, részletszabályokkal és mikor lépik, lépnék meg? Vámosi-Nagy Szabolcs szerint akár év közben is meg lehetne lépni az áfa-emelést, a járulékcsökkentést. A különadó megszüntetését a magánszemélyeknél a sávos adózás miatt csak visszamenőlegesen, január elsejétől, akárcsak az szja-csökkentést, ha az sáveltolást jelent. A vállalkozók különadóját viszont ugyanúgy ki lehetne vezeti év közben is, mint ahogy azt bevezették 2006 szeptemberében.

A szakértő ugyanakkor megjegyezte, szkeptikus a felsorolt újítások megvalósítását illetőek, tekintve az elmúlt évek permanensen meghirdetett és meghiúsult adóreformjait.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.