'Horváth Csaba nagyon rosszul számol'
Lapunk Horváth Csaba szerint szó sincs blöffízű kampányfogásról című cikkében Horváth Csaba elmondta, hogy a behajtási díjból finanszírozott díjmentes BKV javaslatát a Városkutatás Kft. fogalmazta meg tanulmányában. - Ezt az állítást a cég határozottan visszautasítja - közölte Ekés András, ügyvezető igazgató.
Közleményében hozzátette: a Városkutatás Kft. az elmúlt három év során két publikus, a főváros honlapjáról is letölthető tanulmányt készített a behajtási díj témakörében, amelyek elismert szakmai anyagok és egyetlen mondat erejéig sem tartalmaznak sem javaslatot, sem utalást a BKV bármilyen módon történő ingyenessé tételére.
A Városkutatás Kft. álláspontja szerint a megfelelő feltételek teljesülése (közösségi közlekedés fejlesztése, P+R parkolók létesítése, bevételek átlátható visszaforgatása) esetén szakmailag elképzelhető egy személyforgalmi behajtási rendszer bevezetése Budapesten, de káros, ha ez politikai kampány részévé válik.
A VEKE is cáfol
"Egyértelműen látszik, hogy a dugódíjból remélhető valós bevételek alatta maradnak a Horváth által prognosztizált 50-80 milliárdnak, ráadásul a bevételek felét elviszi az értékesítő és ellenőrző hálózat fenntartása és működtetése a londoni és stockholmi példák szerint. A dugódíj sehol sem költségvetési fejőstehén, erre nem is alkalmas, hanem a környezet védelmét és a torlódások csökkentését szolgálja" - áll a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület közleményében.
Kiemelték: aki tud számolni, egyértelműen megállapíthatja, hogy Horváth Csaba valótlanságokat állít és a BKV ingyenessé tételével kieső 68 milliárd forint nincs egy nagyságrendben a dugódíjból beszedhető összeggel, amit a külföldi példákhoz hasonlóan egyébként is az átülő autósok miatt szükséges tömegközledés fejlesztésre kell költeni.
A VEKE rámutat, hogy az MSZP politikusa által említett évi 80 milliárdos dugódíjbevételhez - 250 munkanappal számolva - napi 320 millió forintot kellene beszedni. Mivel pedig Horváth Csaba szerint a behajtás egyszeri díja nem haladná meg jelentősen egy buszjegy árát, így napi egymillió autósnak kellene dugódíjat fizetnie, ami irreális, hiszen a Hungária-gyűrűn belülre mintegy 467 ezer autó hajt be naponta. Ráadásul a dugódíj hatására a forgalom visszaesne, hiszen ez a célja az intézkedésnek.
Horváth Csaba vagy nem tud számolni, vagy ferdít, mert "nem az autóforgalom egyébként kívánatos csökkenésével számol, hanem annak megháromszorozódásával" - olvasható a VEKE közleményében.