'A városi bringások nem fasiszták!'

Felháborodott autós szervezetek lefasisztázták a múlt héten a fővárosban, az autómentes napon rendezett tízezres bringás felvonulás szervezőjét. A Critical Mass (CM) megnyugtatja az emberibb parkolásért küzdőket: ők is emberek...

Tisztelt emberi parkolók, megnyugtatjuk Önöket, a városi kerékpárosok nem "fasiszták" - így reagált Kürti Gábor, a CM szervezője az Emberibb Parkolásért Mozgalom  és a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete hétfői közleményére.

Az 'autós liga' hétfőn azzal vádolta meg a Critical Mass-t, hogy 'egyre erőszakosabb,és bár a jogaiért harcol,semmibe veszi a többi közlekedő jogait'. Szerintük a bringások, bár a környezetvédelemért emelnek szót, mégis hatalmas forgalmi dugókat gerjesztenek, és további közlekedési útvonalak kisajátításával még nagyobb forgalomtorlódásokat generálnának. Bár a CM hirdeti:a kerékpár alternatíva,de az autósok ellen nyíltan "fasiszta módszereket" alkalmazna, szervezői pedig olyan vállalkozásokat működtetnek, amik autókkal is szállítanak - olvasható az 'emberiek' közleményében.

Sérelmezik továbbá, hogy miközben a kerékpárosok a szabályok enyhítését követelik, mégis 'nagyívben tesznek a szabályokra; egyirányú utcákban szembe mennek, járdákon száguldoznak, piros lámpákon áthaladnak, és nem használják a kerékpárutakat'.

Az 'autós liga' tűrhetetlennek nevezi, hogy 'néhány erőszakos,felelőtlenül hőzöngő bringás semmibe vegye más közlekedők érdekeit, és azok kárára követelőzzön, habár adót nem fizetnek, több milliós beruházásokat akarnak kikényszeríteni'. A közleményből azt is megtudhatjuk, hogy 'nem tízezer bringás, hanem a naponta BKV-n közlekedő 600 ezer ember és a 600 ezer autós az igazi kritikus tömeg'.

Minderre válaszul a CM főszervezője keddi közleményében tévedésnek nevezi, hogy az autóval dolgozók érdekeit a CM-mel szemben védik. 'Mi a célszerű közlekedést propagáljuk. Ennek lényege hogy nincs autós, bringás, gyalogos. Ezek mind mi vagyunk. Hétköznap biciklizek az irodámba, közben elviszem a gyereket oviba, hétvégén BKV-val megyünk a belvárosba, vagy autóval utazunk vidékre.'

Arról pedig, hogy a kerékpárosok ne fizetnének adót, Kürti gábor azt felelte: ezt ugye nem gondolják komolyan? 'Mind adófizetők vagyunk.'

Kürti arra is kitér, hogy az autóvezetők évek óta egyre türelmesebbek a kerékpárosokkal, részben, mert ők maguk, ismerőseik, családtagjaik is tekernek, de külföldön is sokan látják, hogy ez működik. Budapest belvárosában az arányuk  az 5 százalékhoz közelít és éveken belül eléri a 10 százalékot - ennek ellenére, mint írja, nem követelik az autósávok tizedét, csupán egy kerékpársáv gerinchálózatot szeretnének, benne a Nagykörúttal. 'Érteném a pánikot, ha rohamtempóban alakulnának forgalmas autó és parkolósávok kerékpársávvá, de sajnos nem így van. A járdán zavarjuk a gyalogosokat, ugyanakkor az úton tekerve és/vagy a kerékpárutakat nem használva Önöket is. A kerékpár jármű, úton a helye. A járda a gyalogosoké. A gyalog-kerékpárutak pedig veszélyesek, sok rajtuk a baleset. A gyalogosok joggal félnek a járdára terelt és szoktatott bringásoktól, mi sem tudunk haladni, az autóvezetők gyakran elmulasztják az elsőbbségadást, jobb kanyarral keresztezve az addig járdán közlekedő kerékpárost. Több halálesetet okozott ez, de nem ők a hibásak. A gyalog-kerékpárutak rendszeridegen minden városi közlekedő számára. Ezért is szeretnénk kerékpársávot a Nagykörútra. Az áruszállítás megoldható, számtalan európai példa áll a tervezők rendelkezésére. És ígérjük hogy használni fogjuk.' - olvasható a CM-szervező válaszában.

Critical mass
Critical mass, Szabó Bernadett felvétele, 2009-09-22,
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.