Elindult az első új metrókocsi Budapesten

Ma hivatalosan is átadták az első Metropolis szerelvényeket. Este nyolcig mindenki megnézheti.

Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója mindenkinek megköszönte, hogy tegnap átadhatták az első Metropolis szerelvényt. A köszönetet Orbán Viktor miniszterelnöknél kezdték – aki 1998-ban felmondta a 4-es metró építésének szerződését – egészen a katowicei munkásokig, akik legyártották a kocsiszekrényeket. Patrick Kron könnyed eleganciával félreértésnek minősítette a szállítási szerződés 2010-es felbontását, majd hangsúlyozta, a tavaly módosított megállapodásban vállalt kötelezettségeiket teljesítették. Kijavították a hatóság által jelzett hibákat, megszerezték a típusengedélyt. Az Alstom-vezérigazgató egyúttal meggyőződésének adott hangot: Budapest népe szeretni fogja az új, légkondicionálóval felszerelt, megbízható szerelvényeket, amelyekből több ezret adtak már el világszerte. Majd átadott két kulcsot Budapest első emberének: egyet emlékbe, egyet az indításhoz.

Tarlós megköszönte. Ezt is, meg a korábbiakat is. Azután szintén köszönetet mondott a kormányfőnek, a jelen lévő Németh Lászóné fejlesztési miniszternek – bizonyára feledve az elődjének korábbi tárgyban küldött éles hangú üzeneteit. Ezt követően spontán felemlegette a Fradit, a bejáratnál álldogáló mentőkocsit, a Demszky hagyta nehéz örökséget, a városvezetés kármentesítő tárgyalásait a francia partnerrel, majd elejtett néhány szót a 4-es metróra szánt szerelvények körüli tisztázatlan kérdésekről, végül arról biztosított mindenkit, hogy a Metropolis metrókocsik megfelelnek az előírásoknak, újrahasznosíthatóak és környezetbarátak.

Ezután minden notabilitás – miniszter, holdingvezér, cégvezető, várospolitikus, frakcióvezető – együtt szállt fel az új metrószerelvényre, amely elvitte őket a Deák térre, majd vissza a Puskás Ferenc stadion megállójába, hogy este nyolcig megcsodálhassa a pesti nép. A száz méter hosszú, fehér színű egyterű szerelvény 1023 utast szállíthat egyszerre. Ötödük le is ülhet.

A 247 millió eurós metrókocsi-szerződést tavaly júliusban kötötték újra. A Budapest Metropolis Consortium – az Alstom magyar projektcége – vállalta, hogy a kontraktus aláírásától számított 300 napon belül megszerzi a típusengedélyt a 2-es metróra szánt szerelvényekre, 548 nap alatt pedig a 4-es metró kocsijaira. A francia szállító ismét felmentést kért a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a hazai jogszabályok alól a fékrendszert és a vezetőfülke magasságát illetően.

A közlekedési hatóság az Alstom saját elgondolása alapján legyártott fékrendszer – illetve egy 47 oldalas hibajegyzék – miatt tagadta meg korábban az előzetes típusengedély kiadását, mondván, az nem felel meg a magyar előírásoknak. A frissiben megválasztott városvezetés pedig erre hivatkozva mondta fel a szerződést. Az NKH ezúttal beleegyezett. Az Alstom a tavalyi megállapodásban havonta legalább három új szerelvény szállítását vállalta.

A városházán korábban azt remélték, hogy a francia cégtől rendelt 22 kocsi mindegyike megérkezik őszre. Az M2 vonalon futó járműveket ugyanis sürgősen ki kellene vonni a forgalomból. Ráadásul az új szerelvények sem állíthatók rögtön forgalomba. A BKV-nak ugyanis mindegyikre külön-külön meg kell szereznie az üzembehelyezési engedélyt. Ehhez viszont a hazai pályán is futniuk kell ezer kilométert. A próbafutás pedig csak akkor kezdhető meg, ha lesz hozzá képzett metrókocsi-vezető, márpedig az oktatást egyelőre el sem kezdhették, mivel nincs szerelvény, amelyen gyakorolhatnának. S mindez csupán az előjáték a 4-es metróhoz, amely a városvezetői remények szerint 2014-ben már utasokat szállítana.

A 4-es metró esetében még hátravan a típusengedély kiadása, az erre irányuló eljárás során a kocsik megfelelőségén túl a rendszerintegritást is vizsgálja majd a hatóság. A különböző cégek – Alstom, Siemens, hogy csak a két legnagyobbat említsük – által szállított rendszerelemek együttműködését tökéletesen, az előírt biztonsági szinten kell megteremteni, és ezt a hatósággal igazoltatni is kell. Az NKH a folyamat végére két hónap üzemszerű és teljesen hibamentes – utas nélküli – próbaüzem lefolytatását írja elő. Ennek a műszaki követelmények teljesítésén túl az is feltétele, hogy addigra legyen szakképzett és minden helyzetre felkészült üzemeltetői személyzet.

S még azután se lesz könnyű. A külföldi példák arra intenek, hogy kezdetben gyakorta várhatók üzemszünetek. A kockázat kezelésére – a BKV-val és a CET-tel együtt – 4,2 milliárd forintos tartalékot képezett az önkormányzat.

Metróavató
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.