Törnek a metrósínek is

Egyre nagyobb az esély arra, hogy síntörés miatt kisiklik a 3-as metró egyik szerelvénye. A BKV karbantartói a legutóbbi pályahibát sem tudták előre jelezni. Csakhogy az azonnali síncsere százmilliárdos tételét képtelen előteremteni a főváros.

A Budapesti Műszaki Egyetem tanulmánya fél évvel ezelőtt még arra figyelmeztetett, hogy a pályával nagyon rövid időn belül bajok lesznek, eltörhetnek a sínek. A jóslat beigazolódott, amikor két hete olyan repedést találtak a Klinikák állomás és a Nagyvárad tér között, hogy egy napig csak lépésben, 5 km/óra sebességgel haladhattak a vonatok. A lapunkhoz eljuttatott levél szerint a BKV-nál és a BKK-nál is aggódnak, mert ezt a törést semmi nem jelezte előre, bár a közlekedési cég karbantartói minden éjjel ultrahanggal vizsgálják át a pálya egy-egy szakaszát. Így mindeddig előre tudták jelezni a repedésekre utaló jeleket. Ez a módszer azonban a jelek szerint most csődöt mondott. Ehhez a módszerhez már túl rossz állapotban vannak a sínek.

Az éjszakai ellenőrzések során ugyanis havonta egyszer kerül újra sorra ugyanaz a pályaszakasz. A két héttel ezelőtti vizsgálatokból arra lehet következtetni, hogy a pálya romlása felgyorsult, így a múltkori pályahibához hasonló esetek egyre gyakoribbak lesznek. Amíg csak keresztirányban törik a sín, addig nagy baj nincs, a vonat legfeljebb döccen egyet. Ha azonban letörik a sín oldala, fennáll a lehetősége, hogy a jármű kisiklik. Most új vizsgálati módszereket keres a BKK, hogy addig is kiszűrhessék a rejtett hibákat, amíg nem tudnak új síneket vásárolni. A Határ úttól az Árpád hídig 35 kilométernyi sínt azonnal ki kellene cserélni – olvasható a levélben.  

A BKV, illetve a BKK gyors megoldásként a MÁV pályarekonstrukciói során kicserélésre kerülő használt, de még jó állapotú sínszálakkal pótolná az azonnal cserére szoruló szakaszokat, csakhogy a MÁV vonalain sem éppen újak a sínek, átlag 25-30 évesek. Ráadásul a sínszálak cseréje önmagában még nem hoz megoldást. Az alagút rossz és elöregedett szigetelése miatt a beszivárgó talajvíz már sok helyen tönkretette a sínt rögzítő vasbeton pályalemezeket. A vonalon dolgozók szerint ez a rossz állapotú pálya a szerelvények forgóvázát is tönkreteszi. Egyre sűrűbben találnak rajtuk repedéseket, még a teljesen újakon is előfordulnak. Ezt a problémát tetézi, hogy a szerelvények már jócskán túlfutották élettartamukat.

A döntéshozók mindezt tudják. A Fővárosi Közgyűlés 2011 tavaszán rendkívüli felülvizsgálatot rendelt el a 3-as metró járműparkjának csaknem harmadát kitevő 111 kocsin. A gyártó ugyanis arról tájékoztatta a fővárost, hogy a szerelvények fő tartógerendázata 30 év, illetve hárommillió kilométer futásteljesítmény után elfárad. Az első körben hat 35 évnél idősebb kocsin elvégzett vizsgálat nem támasztotta ezt alá.

A metrókocsik elöregedéséből eredő tartószerkezeti meghibásodás kockázata elhanyagolható. A szerelvények a gyártójuk által szavatolt 30 év futási idő utáni használhatósága az elkövetkező három évben alig egy százalékkal romlik. A járművek megfelelő karbantartás mellett további üzemeltetésre alkalmasak – állapította meg a szovjet metrókocsik műszaki audit programját kidolgozó Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Elektronikus Jármű és Járműirányítási Tudásközpont – Széchenyi István Egyetem, Közúti és Vasúti Járművek Tanszék Konzorcium, bár azt a szakértők sem titkolták, hogy a különféle kábelek, vezetékek, illetve burkolatok tűzveszélyességi kockázata magas.

Várszegi Gyula, a BKV igazgatóságának elnöke, a BKV azóta távozott megbízott vezérigazgatója nagyon elégedett volt a jelentéssel. Az audit ugyanis a vártnál jobb eredményt hozott.  A felülvizsgálatot végző konzorcium ráadásul nettó 59 millió forintért kidolgozott egy műszaki programot, amelynek segítségével kiszűrhetők az elöregedésből származó típushibák. Ha kétévente elvégzik, akkor a pályán történő meghibásodás kockázata minimálisra csökkenthető. De ezzel még nem védhető ki a meghibásodás. A metrójárműpark lecserélése 80 milliárdba kerülne, a jelenlegi állomány teljes felújítása ennek a felébe. Pénz azonban sem erre, sem a pálya felújítására nincs. 

Mindezt alátámasztja Tarlós István főpolgármester minapi nyilatkozata. A városvezető úgy fogalmazott: a busztender miatt még "tudna aludni", de például a hármas metró állapota miatt nem. A főpolgármester szerint átfogó programra van szükség az elöregedett járművek cseréjére, amiről megkezdődtek az egyeztetések a kormánnyal.

A főpolgármester egyébként a metrószerelvények meghibásodásai miatt átfogó vizsgálatot rendelt el idén májusban az M3-as vonalon futó járművek elektromos rendszereire vonatkozóan. A BKV Zrt. független tanúsító intézet bevonásával vizsgáltatta felül az M3-as vonalon közlekedő összes metrószerelvény-típus elektromos berendezését, hogy az elektromos füstöléseket, esetleges tűzeseteket megelőzze. A tendert 24 800 000 Ft-os ajánlatával a TÜV Rheinland InterCert Kft. nyerte el. Az Index birtokába került vizsgálati jelentés szerint az orosz metrókocsik 34-féle rosszul teljesítő alkatrésze közül 11 okozhat több áldozatot követelő, halálos kimenetelű katasztrófát, 15 kritikus állapotú pedig legfeljebb egy halálos áldozatot követelő halálos kimenetelű balesetet. A Budapesti Közlekedési Központ átfogó intézkedési tervet készített.

A „balesetet szenvedett” metrószerelvénytől a tűzoltók és a „kimenekített” utasok nagyjából húsz métert gyalogoltak a sínek között a Batthyány téri megállóhoz.
Katasztrófavédelem - Gyakorlat a 2-es metró alagútjában
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.