A kormány véget vetne a gyanús árveréseknek
A jövőben ugyanis kizárólag a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) engedélyével rendelkező pénzügyi vállalkozások végezhetnek ilyen tevékenységet Magyarországon, s az árveréseket csak az APEH Elektronikus Árverési Felületén lehet majd megrendezni. Ehhez regisztrálni kell az adóhatóság honlapján. Az APEH a felület biztosítása mellett minden esetben összeveti a becsült értéket a saját adatbázisában szereplő értékkel, és amennyiben indokoltnak találja, a feltűnő értékkülönbözet miatt a nyomozó hatóságokhoz továbbítja az ügyet.
Ezentúl szigorúan számon fogják kérni a 70 százalékos küszöbértéket: az ingatlan becsértékéből legfeljebb 30 százalék engedhető, ennél olcsóbban nem kelhet el. További feltétel lesz, hogy hat hónapnál nem régebbi értékbecslés birtokában lehet csak feltenni az ingatlant árverezésre. Az adóhatóság úgy állapítja meg az árverés kezdetét, hogy az legalább 45 nappal, de legfeljebb 60 nappal kövesse a hirdetmény közzétételét.
Lakóingatlan esetében az értékesítést megelőzően 30 nappal értesíteni kell az ingatlan fekvése szerinti települési önkormányzatot, mivel elővásárlási joggal rendelkezik. A kormány azt követően kezdett foglalkozni az árverezéssel, hogy a PSZÁF – hónapokig tartó vizsgálatok után – jelezte a területen felbukkant problémákat. Az árverezési piac áttekinthetetlen, a követeléskezelők dzsungelében nehéz megbízható adatokat szerezni az ott megforduló ingatlanok értékéről, darabszámáról. Abban bízik a kormány, hogy a nyilvánosan, ellenőrzött keretek között, feltételekhez kötötten megtartott árverésekkel kiszűrhetők a visszaélések.