A fővárosnak adná a Duna-parti házakat a BM
A kormányzati honlapon csütörtökön közzétett tervezet - amelyet a kormány még nem tárgyalt, ezért az nem tekinthető a kabinet álláspontjának - indokolásában az olvasható: a Duna kiemelt helyet tölt be az ország életében, így Budapestnek is fontos, hogy a város közigazgatási területén belüli, a folyó partvonalával közvetlenül érintkező, önkormányzati ingatlanok egységes szempontok alapján legyenek hasznosítva, fejlesztve. Ez a közlekedés, az idegenforgalmi lehetőségek kiaknázása, valamint az árvíz elleni védekezés szempontjából is fontos - érvel a BM.
A tervezet emellett több más jogszabályt is módosítani javasol. Így például a közúti közlekedésről szóló törvényben rögzítenék, hogy a Fővárosi Önkormányzat közgyűlése gondoskodik a kezelésében lévő közúttal érintkező szilárd burkolatú járda, gyalogút szegélyének egységes kialakításáról. A járdaszegély fenntartása azonban a tulajdonos önkormányzat feladata maradna.
Az önkormányzati törvényben pontosítanák a Fővárosi Önkormányzat közlekedéssel kapcsolatos feladatát, kiegészítve a szabályozást azzal, hogy "a közösségi közlekedéssel tartósan érintett közutak" a Fővárosi Önkormányzat kezelésébe tartoznak.
Az indoklásban kitérnek arra a szabályra is, amely szerint a jövőben a városi, valamint a kétezernél több lakosú települések önkormányzati képviselő-testülete nem tagadhatja meg a közös önkormányzati hivatal létrehozására vonatkozó megállapodás megkötését, ha azt a vele határos település kezdeményezi. A BM szerint azonban megnehezítheti a hatékony munkavégzést, ha a közös hivatalhoz tartozó települések nem azonos országgyűlési egyéni választókerülethez tartoznak. Ezért a tervezett rendelkezés biztosítaná az említett fő szabálytól való eltérést, lehetővé téve az érintett önkormányzatnak, hogy az illetékes miniszter jóváhagyásával megtagadja a közös hivatal létrehozására irányuló megállapodás megkötését.