A Ferenciek terén folytatódik a Budapest Szíve program
A Ferenciek tere lehet a Főutca-program „koronaékszere”, gyalogosan, biciklivel és tömegközlekedéssel is átjárható lesz – jelentette ki a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, Vitézy Dávid egy minapi sajtóbeszélgetésen. Szerinte a Ferenciek terének átalakítása újraegyesíti a belváros északi és déli részét, melyeket eddig a Kossuth Lajos utca mintegy kordonként vágott ketté.
Rogán Antal V. kerületi polgármester a tájékoztatón úgy fogalmazott: „A Budapest Szíve programot meg kellett menteni, és ezt a belvárosi önkormányzat meg is tette”. Szerinte az örökséget műszaki előkészítetlenség, az EU-s támogatás lehívásában jelentkező egyeztetési hiányosságok, elszámolási gondok jellemezték. Rogán Antal hozzátette: apróságok kivételével a Március 15-e tér lényegében elkészült, és május közepére várhatóan befejeződhet a Károly körút átépítése is.
A folytatásban a Ferenciek terének átépítése, valamint a Március 15-e tér déli részének új forgalmi rendje szerepel. Az erről szóló átfogó megállapodást a jövő héten tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés. A tervek szerint az Erzsébet hídról való le- és felhajtás is a Március 15-e téren történik majd, ahol jelzőlámpás csomópontot alakítanak ki. Megszűnik a turistabuszok Mátyás pince előtti parkoltatása, itt csak rövid megállásra, le- és felszállásra lesz lehetőség. Kibővítik a Ferenciek terének metrókijárattal bíró aluljáróját, melyet akadálymentesítenek, s új üzleteket is kialakítanak.
A második ütem célja továbbra is a Belváros autós forgalmának csillapítása. Ezt szolgálja az is, hogy a 7-es busz forgalma a Kossuth Lajos utca közepére kerül, így biztosított lesz a tömegközlekedés elsőbbsége. A járdaszigeteknél mindenütt zebra lesz, így könnyebben közlekedhetnek a kerekes székesek, a babakocsit toló anyukák, a lépcsőzést csak nehezen bíró idősek.
A tervek kerékpárútról is szólnak, tehát a Belváros új főutcája hosszú távon gyalogosbarát, kerékpáros haladást pártoló, zöld parkokkal tarkított, kellemes közlekedést eredményez.
A Hídfőterek és a Reprezentatív kaputérség nevű projekteknél Rogán Antal elsősorban turisztikai megtérülést remél. Mint mondta, a forgalomcsillapítással javítják a belváros levegőjét, a felújított, parkosított közterületeket birtokba vehetik a sétáló turisták vagy a kisgyerekes családok. A Belváros északi és déli részének ilyetén összekötése már nagy adóssága volt a várostervezésnek – fogalmazott a polgármester.
A Budapest Szíve projekt az Európai Unió pénzügyi támogatásával Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásában, az Új Széchenyi-terv keretében, integrált városfejlesztés céljából valósul meg.