A Facebookon már összefogott a baloldal

Fidesz, Jobbik, DK – az országos politikai erőviszonyokhoz képest számottevő különbséget mutatott ki egy, a pártok Facebook-rajongóinak körében végzett felmérés.

A Maven7 és a Political Capital elemző műhely 255 ezer Facebook felhasználó online aktivitását kutatta októberben; eredményeik szerint a Fidesz és a Jobbik tábora, a baloldali pártok közül viszont a Demokratikus Koalíció követői a legaktívabbak a legnagyobb közösségi hálózaton. A szocialisták tehát – miközben országosan a második legnagyobb politikai erőt képviselik – továbbra is jelentős lemaradásban vannak a fiatalabbak megszólításában, még a baloldal újabb szereplőihez képest is.

A pártok hivatalos Facebook oldalain összességében jóval kisebb a baloldali ellenzék politikailag aktív közössége a jobboldalénál, főleg, ha a több irányba kötődő felhasználókat is számításba vesszük. "Ezért, ahogy az offline világban, úgy a közösségi médiában is fontos feladata baloldalnak a még nem kötődő (még nem "kedvelő") felhasználók meggyőzése, ha a választáson eséllyel szeretne indulni".

A tanulmány szerint a baloldalon a felhasználók körében létrejött az "összefogás": minden párt, szervezet rendelkezik egymással átfedő kedvelői közösséggel. Legnagyobb közös tábora az MSZP-nek és a DK-nak, valamint az Együtt 2014-nek és a DK-nak van a baloldalon. 

A Demokratikus Koalíció vezet a legtöbb kedvelővel a baloldalon, és a kedvelők átlagos (like) aktivitása is ott a legnagyobb. A többi baloldali párt esetében a kedvelők aktivitása kisebb, így a felhasználók "megtartása" is külön stratégiai erőfeszítést igényel.

A Facebookon a Jobbik bír a legnagyobb táborral, ha az egyszerre több pártot is kedvelő felhasználót vizsgáljuk. A kizárólag egy irányban aktív (egyirányú kedvelő) felhasználók szerint viszont a Fidesz áll az első helyen. A baloldali tábor ugyanakkor még inkább szétaprózódik, ha a kizárólag egy párttal szimpatizálók arányát vizsgáljuk. Azaz, kevés a biztosan egy párthoz kötődő Facebook-felhasználó. Ez kihívás az egyes politikai erők számára, de lehetőséget is rejt a választási rendszer miatt szövetkezésre kényszerülő ellenzéki pártok esetében.

A felmérés másik érdekessége, hogy az MSZP hivatalos oldalának kedvelői nagyobb átfedést mutatnak Gyurcsány Ferenc, mint Mesterházy Attila oldalával. Előbbinek Bajnai Gordonnal is erősebb a közös tábora, mint az MSZP vezetőjével. Az Együtt-PM választási szövetségben az Együtt 2014-nek van csak erős kedvelői tábora Bajnai Gordon kedvelőivel, a többi szervezettel (Egymillióan a magyar sajtószabadságért, Szolidaritás, Párbeszéd Magyarországért) szinte alig van átfedő közössége. Az LMP Facebook-közössége sok szempontból "kilóg" a felmérésből, mivel egyik párttal sem alkotnak nagyobb közös metszetet.

Figyelemre méltó, hogy a Fidesz és a Jobbik tábora között nagy az átfedés, amely leginkább Orbán Viktor és a Fidesz hivatalos oldalának a Jobbik hivatalos oldalával való nagy közös kedvelői táborát jelenti. A KDNP és a Jobbik tábora viszont nem fedi egymást.

A kutatásba bevont rajongói oldalak közül a Milla bejegyzéseire érkezik a legtöbb felhasználói hozzászólás, de a felhasználók posztolási hajlandósága is náluk és az Együtt 2014 különálló oldalain a legnagyobb. Ez jól mutatja az ellenzéki oldal és ezen belül is az előbbi szervezetek közt lévő különbségeket, a szövetség még nem pártszerű jellegét.

Ami közös volt a pártok táborában: minden párt esetében az offline akciók hozták a legtöbb kedvelőt (a Demokratikus Koalíció például a parlamenti éjszakázásával, az Együtt-PM a lánchídi molinókifeszítési akcióval lett népszerű), de ezekből nem tudtak hosszú távon profitálni, nem tudták az érdeklődést fenntartani. Október 23-án a Fidesz és a Jobbik mozgósított a legsikeresebben, a baloldalon egyik párt sem tudott igazán profitálni az ünnepből. 

Szintén a Jobbik online stratégiájának sikerét mutatja, hogy az összes párt közül nekik sikerült a legkiegyensúlyozottabban mozgósítaniuk felhasználóikat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.