A BKV dolgozói hátán menekül a csőd elől

A BKV a becsületesen dolgozók hátán menekül a csőd elől, miközben a városvezetésnek sem telik többre pótcselekvésnél. A főváros újfent megnyugtatott mindenkit, hogy a kormány és a főváros megoldást talál a hiányra.

Szakszervezeti konföderációs segítséget kért a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetei Szövetsége a fővárosi tömegközlekedés megoldásához. Idén ugyanis egyetlen fillért sem szán a kormány a BKV finanszírozására, miközben a szolgáltatás éves működési költségének, 140 milliárd forintnak csupán a fele garantált. A BKV a becsületesen dolgozók hátán menekül a csőd elől: tavaly megvontak tőlük minden béren kívüli juttatást, s a kötelező minimálbér-emelésen kívül egyetlen fillér pluszt sem kapnak már 4 éve. A szakszervezet tiltakozik a buszjáratok és a HÉV tervezett magánkézbe adása ellen, az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége – amelynek a VTDSZSZ is a tagja – pedig egyeztetést kezdeményez az ügyben a fővárossal és a kormánnyal.

Pótcselekvés a buszjáratok és a HÉV kiszervezése, a kényszerből született elképzelés felelőtlen és szakmailag elfogadhatatlan megoldás egy olyan városban, amelyben a közösségi közlekedés stratégiai kérdés – állítja Gulyás Attila. A Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének (ASSZ) társelnöke szerint egyértelmű, hogy a járatok magánkézbe adásával a BKV a működési költségeken spórolna, ám ezzel semmit nem javít a fővárosi tömegközlekedés színvonalán és a társaság üzemeltetésében maradó járművek műszaki állapotán. 

A BKV-nak évente 140 milliárd forintra lenne szüksége, ennek azonban legfeljebb a felére lehet számítani a jegybevételekből és a tulajdonosi – fővárosi – támogatásból. Ám még a teljes összegből sem futná új járművek vásárlására, de egy közepes méretű rekonstrukcióra sem – szögezi le Gulyás. Az elnök szerint a kiszervezésre nem készült hatástanulmány, legalábbis olyan biztosan nem, amelyet nyilvánosságra hoztak volna, ráadásul a magánjáratok működésével az eddiginél is átláthatatlanabbá válna a közlekedésre fordított közpénzek felhasználása.

A szakszervezeti vezető felháborítónak tartja, hogy a központi költségvetésben az idén – hosszú évek óta először – egyetlen fillér támogatást sem különített el a kormány a fővárosi tömegközlekedésre, miközben egyértelmű, hogy a főváros egyedül képtelen fenntartani a szolgáltatást. A BKV és az utasok esnek áldozatul a kormány és a főpolgármester politikai villongásának, annak, hogy Tarlós István kegyvesztett lett a miniszterelnöknél, s ezért képtelen központi támogatást szerezni a szolgáltatásra.

A pénztelenség miatt kialakult tragikus műszaki állapotokban üzemeltetett járművekkel a társaság pengeélen táncol, s csak a járművezetők és a műszaki dolgozók tudják, hogy bármelyik nap bekövetkezhet egy tömegkatasztrófa. Márpedig ez esetben nyilván nem a vezetőket és a felelős döntéshozókat vonják felelősségre, hanem a „kisemberek” között keresnek majd bűnbakot.

A tarthatatlan helyzet megszüntetése okán háromoldalú tárgyalást kezdeményez a kormány, a főváros és a szakszervezetek között a közelmúltban megújult Autonóm Szakszervezetek Szövetsége (ASZSZ) – nyilatkozta a konföderáció új elnöke, Székely Tamás. Az ASZSZ megújult stratégiája szerint a konföderáció minden olyan ügy mellett kiáll, amelyet a tagszervezetei, mint például a VTDSZSZ is képviselnek.

A fővárosi önkormányzat három pontba szedett, szűkszavú közleményben reagált a szakszervezeti állításokra. Miszerint a HÉV-eket nem szervezi ki senki. A 78 milliárdos adósággal itt hagyott BKV ez évi büdzséjéből nem 70 milliárd hiányzik, hanem jelenleg 28 milliárd, de a kormány és a főváros ezt is megoldja. A 20-30-40 éves járművek – amelyek nem két év alatt lettek ennyi idősek –, valóban nagyon rossz állapotban vannak, de ez Demszky Gábor és Horváth Csaba „bűnös” hagyatéka. A kormány támogatásával a főváros már elindította az új járműtendereket.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.