A 'bohócforradalom' pártpolitikai tevékenység?

Kirúgatná a „bohócforradalmat“ meghirdető szakszervezeti vezetőt a katonaságtól a Független Rendészeti Panasztestület elnöke, bár semmi köze hozzá. Kónya Péter viszont továbbra is minden lehetőséget megragad arra, hogy az egyenruhások érdekeit sértő alkotmánymódosítás, illetve a nyugdíjrendszer módosítása ellen küzdjön.

Méltatlansági eljárást kellene indítani Kónya Péter, a Fegyveres és Rendvédelmi Dolgozók Érdekvédelmi Szövetségének (FRDÉSZ) elnöke ellen a Független Rendészeti Panasztestület elnöke szerint. Ezt Juhász Imre a szerdai Magyar Nemzetben nyilatkozta, de csütörtökön a grémium egyik tagja, Kádár András Kristóf az ATV-ben már azt mondta, hogy ez nem testületi állásfoglalás. Ugyanakkor hozzátette: a grémium alapvető feladata a rendőrség elleni panaszok kivizsgálása.

Juhász szerint a Kónya, illetve Árok Kornél, a Hivatásos Tűzoltók Független szakszervezetének vezetője által kezdeményezett június 16-i „bohócforradalom“több momentuma is alkotmányellenes volt. Az nem kifogásolható – hangoztatta a panasztestületi elnök –, hogy szociális követeléseket hangoztattak, ám a demonstráció kifejezetten a kormány és a kormánypártok elleni összehangolt támadássá vált. Ezért szerinte Kónyával kapcsolatban szakszervezeti vezetőként és hivatásos katonaként is felvetődhet a törvénysértés gyanúja.

– A panasztestület két okból sem illetékes: egy demonstráció jogszerűségének megítélése túlmegy a hatáskörén, ráadásul magam katona vagyok – jelentette ki kérdésünkre Kónya. Az érdekvédő emlékeztetett ugyanakkor arra, a Független Rendőrszakszervezet első elnöke a rendvédelmi dolgozók párttagságának, illetve politikai tevékenységének tilalma miatt még a kilencvenes évek elején a strasbourgi emberi jogi bírósághoz fordult. Akkor az ügyben első fokon eljáró bizottság kimondta, hogy az alkotmányban nevesített korlátozás túl tág, ezért értelmezhetetlen.

A Rekvényi László kontra Magyarország ügyben a bíróság előtt az első Orbán-kormány képviselője viszont kijelentette, hogy a hatályos törvények pontosan meghatározzák a kereteket: rendőr nem sztrájkolhat, nem lehet párt tagja, s nem folytathat pártpolitikai tevékenységet. Minden más tevékenység viszont megengedett. A bírák elfogadták a hivatalos magyar álláspontot, Rekvényi pedig elveszítette a pert

Kónya úgy véli, a korkedvezményes nyugdíj megvonása miatt hirdetett „bohócforradalom“ mindezek alapján akkor sem tekinthető tiltott politikai tevékenységnek, így alkotmányellenesnek, ha ott kétségkívül támadták a regnáló kormányt, sőt jelképesen visszavonták a Fideszre leadott szavazatokat is. Mellesleg a végrehajtó hatalom egy-egy konkrét intézkedése ellen nehéz úgy tiltakozni,  hogy azt ne lehessen a döntéshozók elleni támadásként értékelni – fogalmazott.

A rendvédelmi munkát – és annak kereteit – jól ismerő forrásaink ennél sarkosabb álláspontot képviselnek: Kónyáék nem pártpolitikai rendezvényt szerveztek, hanem egy nyegle és arrogáns kormányzati stílus tarthatatlanságára figyelmeztettek, ami valamennyi embernek a joga. Az egyenruhások érdekvédelmi szervezeteivel folytatott egyeztetésen ugyanis éppen a kormányfő hivatkozott arra, hogy az ügyet átadja majd a „bohócügyi államtitkárának“. Ezzel a kijelentésével pedig a tárgyalópartnereit durván megalázta. Vagyis: a politika túllépte a józan határokat, és ebben a helyzetben Kónya szerint a szakszervezetek mozgástere is nagyobb lehet.

Már korábban hallani lehetett arról, hogy a Honvédelmi Minisztérium esetleg valóban méltatlansági eljárást kezdeményezni a szakszervezeti vezető ellen, Kónya azonban erről semmiféle hivatalos információval nem rendelkezik. Ezért úgy gondolja, hogy a tárcánál nem találtak olyan jogi érveket, amelyeknek alapján ilyen eljárást indíthatnának. Számos kollegája egyébként máris szolidaritásáról biztosította, és felvetődött, hogy szimpátiatüntetést szerveznek, esetleg kezdeményezik a „bohócforradalom 2.0“ meghirdetését. Az érdekvédő mindezek alapján úgy gondolja, a jelenlegi hatalomnak mérlegelnie kell, hogy célszerű-e megalapozatlanul támadást indítani ellene.

A politikai tevékenység tilalma amúgy meglehetősen abszurd, hiszen a fegyveres és rendvédelmi szervezeteket pártpolitikusok irányítják – figyelmeztetett a helyzet ellentmondásosságára Kónya. A parancsnokok ugyan nem politikusok, de politikai vezetés alatt állnak – hangsúlyozta –, különben egy-egy kormányváltáskor nem menesztenék a magasabb beosztású szakembereket is. Ezt a rendszert a civil kontrollra hivatkozva alakították ki, ám emiatt a mindennapi munka is átpolitizálódik, amit Kónya súlyos hibában tart.

Tegnap ülésezett a mintegy ötven szakszervezet közreműködésével létrehozott, s  őszre tiltakozó akciók sorozatát kilátásba helyező akcióegység operatív bizottsága és irányító törzse, amelynek egyik vezetője Kónya. Arra a kérdésünkre, hogy ezzel nem lépi-e túl az FRDÉSZ-elnökként kapott felhatalmazást, kijelentette: szorosan értelmezve talán igen. Szakszervezeti vezetőként mindazonáltal úgy véli, minden lehetőséget meg kell ragadnia arra, hogy az egyenruhások érdekeit súlyosan sértő alkotmánymódosítás, illetve a nyugdíjrendszer kilátásba helyezett módosítása ellen küzdjön.

Árok Kornéllal közösen éppen kollegái védelme érdekében határozták el, hogy pertársaságot hoznak létre, amelybe mindenkit várnak majd, akit a szolgálati nyugdíj eltörlése hátrányosan érint. Az alkotmánymódosítást nem támadhatják meg, de ha elfogadják a nyugdíjazással kapcsolatos törvényeket is, megvizsgálják, hogy érdemes-e az Alkotmánybírósághoz fordulni. Ha nem, akkor Strasbourgba mennek.

Lehetséges azonban, hogy előbb ki kell használniuk a Magyarországon rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségeket, és erre szolgálna a pertársaság. Minden érintettnek készek segíteni: e körbe tartozhatnak azok, akik szolgálati nyugdíjasként nem töltötték be az 57. életévüket, illetve azok a még aktív dolgozók, akiknek a nyugdíját 2007-ben már rögzítették, ígérve, hogy később az akkori szabályok szerint kapnak majd nyugellátást. Rosszabb helyzetben vannak, akik egyik csoportba sem tartoznak, de hosszú ideje abban a tudatban szolgálnak, hogy kedvezményes feltételekkel mehetnek nyugdíjba. Kónya szerint egy próbapert nekik is érdemes lehet kezdeményezni.

Amit a panasztestület vizsgálhat

Akinek „a rendőri intézkedés, annak elmulasztása, a kényszerítő eszköz alkalmazása (…) alapvető jogát sértette – választása szerint – panasszal fordulhat az intézkedést foganatosító rendőri szervhez, vagy kérheti, hogy panaszát az országos rendőrfőkapitány, valamint a főigazgatók a Független Rendészeti Panasztestület által lefolytatott vizsgálatot követően bírálják el“ – így szól a rendőrségi törvény. A grémium „az alapvető jogok tiszteletben tartása és hatékonyabb védelme érdekében javaslatot tehet az országos rendőrfőkapitánynak és a főigazgatóknak utasítás kiadására, módosítására vagy hatályon kívül helyezésére“ – is. A testület hatásköre ennyi és nem több. Az tehát semmiképpen nem tartozik a feladatai közé, hogy minősítse a fegyveres és rendvédelmi szervek tiltakozó akcióit vagy az ilyen megmozdulások szervezőinek magatartását. De az sem, hogy ellenük bármilyen vizsgálatot vagy eljárást kezdeményezzen, a grémium elnöke tehát alaposan túllépte hatáskörét. E tisztségben ilyen kérdésekről még magánemberként sem túl szerencsés nyilatkozni.

Árok Kornél, a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezetének és Kónya Péter, a Fegyveres és Rendvédelmi Dolgozók Érdekvédelmi Szövetségének elnöke szavazás után
Budapest, 2011. június 16. Bohócsipkás és jelmezbe öltözött katonák, tűzoltók és rendőrök gyülekeznek az Alkotmány utcában, ahova déltől "bohócforradalmat" hirdetett két szakszervezeti vezető. Délután négy szakszervezeti szövetség is utcára vonul, autós figyelemfelhívó demonstrációt tartanak tizenöt megyeszékhelyen, négy megyeközpontban pedig tüntetések lesznek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.