'Mozgolódnak' a tudományos diákkörök
A több tízezer tagot felkaroló OTDT működéséhez anyagi feltételeket, törvényi kondíciókat kell biztosítani, hiszen ez jó esélyt ad arra, hogy az elitképzés megfelelő versenytársa legyen az eltömegesedő magyar felsőoktatásnak - közölte a tanács elnöke a TDK - Felsőoktatás - minőség című kétnapos konferencia zárónapi sajtótájékoztatóján. A kecskeméti városházán tartott, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) és az OTDT által közösen szervezett tanácskozáson hazai és határon túli magyar felsőoktatási intézmények vezetői, képviselői vettek részt.
A konferencián a résztvevők egyhangúlag nyilatkozatot fogadtak el az új felsőoktatási törvény pénteken társadalmi vitára bocsátott vitaanyagának tehetséggondozást és minőséget érintő elemeinek javítása érdekében. A nyilatkozat szerint a vitaanyag a kiszámítható módon működő és minőségi képzést, a tehetséggondozást előtérbe helyező felsőoktatás lehetőségét teremti meg. Azt szeretnék, ha ez a bevezetőben is megjelenne.
Az anyag egyértelműen elkötelezett a tehetséggondozás mellett, de lényeges pontoknál kimaradtak a tudományos diákkörök. "Ezen, legszélesebb körű és legnagyobb magyar hagyományú, hungarikumként is számon tartott tehetséggondozási szervezeti keret intézményi szerepének meghatározása és működési feltételeinek megteremtése nélkül a kitűzött cél nem valósítható meg" - áll a nyilatkozatban.
A konferencia javasolja: a felsőoktatási törvényről szóló érdekegyeztetési folyamatba az oktatási kormányzat vonja be az Országos Tudományos Diákköri Tanácsot.
Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke, aki egy előadás megtartására érkezett a konferenciára, az MTI-nek azt mondta: a törvény vitaanyagában megfogalmazódnak olyan irányok, melyek a minőségi oktatást segítik. Az akadémia elnöke úgy véli, helyes az, hogy a vitaanyag a magyar felsőoktatással szemben meglévő illúziókat csökkentené, s ha "ezt megteszi, már önmagában egy lépést tettünk előre". "Remélem, hogy az ígéreteknek megfelelően inkább egy kerettörvényt alkotnak meg, amely nem próbálja az oktatásnak minden egyes részletét szabályozni" - fűzte hozzá Pálinkás József.