640 ezer elvesztett szavazat után is összejön a kétharmad?
Kurucz Árpád / Népszabadság |
A mostani bő 2,1 millió listás szavazat kevesebb, mint amennyit a Fidesz 1998 óta bármikor kapott. És miközben 2002-ben 2,31 millió, 2006-ban pedig 2,27 millió szavazat sem volt elég a győzelemhez, most 2,1 millióval is ott billegnek a kétharmad küszöbén. Az átalakított választási rendszer aránytalanságát, az ellenzék kedvenc mantráját igazolja, hogy a Fidesz 44,2 százalékos listás eredménnyel jutott a kétharmad közelébe, és ehhez a most először szavazó honosított magyarok szavazatai is kellettek: nélkülük a Fidesz 43,7 százalékra csúszott volna vissza.
A 640 ezerrel a 2010-es szavazatainak közel negyedét veszítette el a Fidesz, miközben most a részvétel csak mintegy öt százalékkal volt alacsonyabb, mint a 2010-es első fordulóé. Vagyis körülbelül 20 százaléknyi választó eltűnésére nincs külső magyarázat: ők elpártoltak a Fidesztől. Ez drámainak nem nevezhető, pláne ekkora tábornál, de erős figyelmeztető jelnek mindenképp.
A lényeges visszaesés ellenére kétharmad-közeli mandátumarányra jogosító eredményt a választási rendszer átalakítása, azon belül is három újonnan bevezetett intézmény hatása árnyalja tovább. Ha összejön a kétharmad, abban ezeknek külön-külön is döntő szerepe lehet. 1. 88 ezer honosított magyar küldte el listás szavazatát levélben, 95 százalékuk a Fideszre voksolt. 2. Az egyéni választókerületek nyertes jelöltjei után is jár kompenzációs szavazat az őket jelölő pártnak. A Fidesz, bár jelentős fölénnyel nyert, közel ugyanannyi (903 ezer) töredékszavazatot kapott, mint a kevesebb mint fele annyira népszerű Jobbik (958 ezer). 3. Az egyéni választókerületek újrarajzolása egyértelműen a Fidesznek kedvezett, több helyen (például Szegeden, Pécsen) is ez dönthetett a fideszes jelölt javára egy-egy billegő választókerületben.
A választás eredményét a kampány körülményeitől sem lehet függetleníteni. A politikai hirdetések ellehetetlenítése a kereskedelmi tévékben, a plakátozási szabályok szigorítása, a kormányzatinak és civilnek álcázott, milliárdos kormánypárti kampányhirdetés-dömping csak egy elem.
A kétségkívül gusztustalan Simon-ügy véletlennek nehezen nevezhető időzítése erősen a Fidesz kezére játszott. A közmédia és a tömegeket elérő kereskedelmi tévék eközben a kampányidőszakban egyáltalán nem foglalkoztak a ciklus legkínosabb és legközérthetőbb, a Simon-ügynél jóval fontosabbnak tűnő ügyeivel: a föld- és trafikmutyival, a Közgép sikertörténetével, a felcsúti stadionnal, vagy épp Rogán Antal vagyonának és vagyonnyilatkozatának különös viszonyával.
Azok, akik abban bíznak, hogy a választás után a Fidesz hatalma konszolidálódni fog és a párt békülékenyebb, kompromisszumkészebb hangot üt meg, szinte biztos, hogy tévednek. A Fidesz még a biztos kétharmad birtokában is ellenzéki pártként viselkedett: folyamatos harcban állt az országra törő, kizsákmányoló multicégek alkotta profitorientált világrenddel és annak képviselőivel, Brüsszellel, az IMF-fel, valamint hazai helytartójukkal, a posztkommunista baloldallal.
A békülékenység azt jelenti, hogy fel kéne adni a fideszes centrális politikai erőtér és a nemzeti ügyek kizárólagos képviseletének vízióját, ez pedig nyilvánvalóan nem szerepel Orbán Viktor céljai között. Most, hogy a kétharmados többség eltűnt vagy gyengült, Orbánnak lehet, hogy még harciasabbnak kell lennie, hogy egyben tartsa a táborát.