4-es metró: megint fúrnak egy kicsit
A Bamco a héten ismét elindította a 4-es metró fúrópajzsát – az északi alig kétszáz, a déli száz méterre sincs a megállótól –, amely a Gellért téri állomás peronalagútjáig fog fúrni, aztán ismét leáll. A pihenő alatt kell megépíteni a Gellért téri állomás és a peronalagút belső falazatát, hogy az vízzáró legyen, és megóvja az építkezés miatt megsüllyedt Műegyetem CH-épületét. A jelenlegi kalkulációk szerint mindezzel februárra végeznek, a szokásos karbantartás után március közepétől áprilisig fúrhatja tovább az alagutat az északi pajzs a Duna alatt. A déli szerkezet április elején indul, és május elején érhet át Pestre.
A szomszédos pesti állomáson, a Fővám térnél a hatóság már koráb-ban engedélyezte a folyó alá benyúló peronalagutak megépítését bányászati módszerrel – erről hónapokig egyeztetett a kivitelező és a beruházó –, az állomás egészére vonatkozó tervek jóváhagyására azonban még várni kell. A szakemberek most arra számítanak, hogy a Fővám tér március-áprilisra lesz olyan állapotban, hogy fogadni tudja a fúrópajzsokat.
Előre nem jósolható kényszerpihenő
A BKV-nak és az alagutat fúró konzorciumnak sem mindegy, hogy a szerkezet mikor és meddig jut el. Ha ugyanis a fúrópajzs előbb a Fővám térhez érne, semmint az fogadni tudná a szerkezeteket, azokat átmenetileg ismét le kellene állítani, erre az időre pedig több százmillió forintot is követelhet a Bamco álláspénz címén. Ezzel kapcsolatban a DBR Metró Projekt Igazgatóság lapunkat úgy tájékoztatta: számos okból fordulhat elő kényszerpihenő, amelyet az alagútépítés vagy a Fővám téri csúszás is okozhat, ezért ezek nem jósolhatók meg előre.
A pajzsokat tavaly augusztusban küldték hosszabb kényszerpihenőre; az alagutat fúró Bamcó ugyanis nem engedélyeztette és építette meg időre a Gellért tér alatt a két alagút közötti átkötést, a hatóság pedig a papírok beszerzéséig leállíttatta a munkát. A Bamcó ennek ellenére feketén fúrt tovább, amiért egymillió forint büntetés szabott ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság.
Alkudozás, zsarolás
Szeptemberben ismét leállt a munka, a kivitelező ugyanis a szerinte pluszmunkáknak minősülő feladatokért összesen 35 milliárd forint pluszpénzt követelt. Mivel a DBR Metró Projekt Igazgatóság vitatta ezek megalapozottságát, nem fizetett, a kivitelező pedig nyomatékul egyoldalúan leállt a munkákkal. Egyheti alkudozás után a DBR végül fizetett 3 milliárdot, decemberre pedig a hatóság is kapdta a Gellért térrel kapcsolatos, hiányzó engedélyt, így a munka - a karácsonyi szabadságok után - újra indulhatott.
Brüsszel még nem döntött
Budapest karácsonyi ajándéka lehetett volna, Brüsszel azonban egyelőre nem döntött a 4-es metró uniós támogatásáról, az arról szóló támogatási kérelmet tavaly nyár végén nyújtotta be a magyar fél. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szerint időben vagyunk. – A kérelmekről az Európai Bizottság negyedéven, féléven belül szokott dönteni, a 4-es metrónál még ennél is tovább tarthat a procedúra, a beruházás bonyolultsága és hordereje miatt – mondta lapunknak Kundra Anna, az NFÜ sajtófőnöke.
A Fővárosi Közgyűlés ta-valy decemberben hagyta jóvá a beruházás támogatási szerződését. Eszerint a metró első – Kelenföldi és Keleti pályaudvar közötti – szakaszának 2011 végére tervezett megépítése 354 milliárd forintra becsülhető, ebből 224 milliárd forintot vár Budapest Brüsszeltől.